Site icon IAS

"כך אנחנו שומרים על הטבע": ביום העיון השנתי של רשות הטבע והגנים

"כך אנחנו שומרים על הטבע", ביום העיון השנתי של רשות הטבע והגנים. צילום יניב כהן, רט"ג

"אנו מתמודדים עם משבר סביבתי עולמי שהמשרד להגנת הסביבה העמיד בראש סדר העדיפויות לטיפול, נושא המתממשק בכל עיסוקי הליבה של רשות הטבע והגנים", אמרה רעיה שורקי, מ"מ מנכ"לית רשות הטבע והגנים, במסגרת יום העיון השנתי של רשות הטבע והגנים, "כך אנחנו שומרים על הטבע", שהתקיים היום (ה' 10.3) בסימן "אתגרים לעשור הבא בזיקה למשבר האקלים". הכנס התקיים במעמד השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג.

תמר זנדברג: "משבר האקלים הוא עובדה מוגמרת, כשהמדע סימן את העשור הקרוב כהזדמנות האחרונה למנוע קטסטרופה אקלימית. הטבע, הוא שכבת ההגנה האפקטיבית ביותר שיש לנו מפני השלכות משבר האקלים. ולכן, אחד הארגונים החשובים ביותר לסיוע בהתמודדות עם המשברים הגלובליים והמקומיים, זו רשות הטבע והגנים. היום הזה הוא בהחלט קריאת כיוון נכונה לכך שרשות הטבע והגנים יכולה וצריכה להיות גוף מוביל בהתמודדות עם משבר האקלים והשפעותיו. עלינו לבצע קפיצת מדרגה, להוביל מדיניות שמירת טבע מעודכנת, ולקדם פתרונות מבוססי טבע להתמודדות עם שינויי האקלים. כי אין לנו זמן לבזבז".

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג. צילום יניב כהן, רט"ג

רעיה שורקי: "לרשות הטבע והגנים תפקיד משמעותי ביותר בהתמודדות עם משבר האקלים ולכן אנחנו שותפים מלאים ומחויבים לצורך של המדינה והאנושות כולה להתמודדות בנושא. התמודדות כזו דורשת הסתכלות רחבה במיוחד לא רק במובנים הביולוגיים, הפיזיים, התכנוניים הטכנולוגיים המשפטיים ועוד, אלא גם בהיבטים חברתיים סוציולוגים ופסיכולוגיים… בין האתגרים בהם נתמקד באופן מעמיק בהקשר למשבר האקלים: השפעה על מקורות מים טבעיים, קידום שמורות בבתי הגידול הימי, נושא שהרשות נכנסה אליו לעומק בעשור האחרון והגבירה את המאמצים להכרזת שמורות טבע ימיות לצד הגברת פיקוח ואכיפה בים, איומים על המגוון הביולוגי, התמודדות עם אנרגיות מתחדשות וירוקות ושלחלקן השפעה ההרסנית על מגוון מיני חיות בר ובתי גידול ומניעת שריפות, בין היתר באמצעות קווי חיץ".

רעיה שורקי, מ"מ מנכ"לית רשות הטבע והגנים. צילום יניב כהן, רט"ג

ביום העיון השנתי של רשות הטבע והגנים "כך אנו שומרים על הטבע", השתתפו בכירים ומגוון בעלי תפקידים בתחומי שמירת הטבע והנוף בישראל,  ממגוון רחב של ארגונים, בהם ארגוני סביבה, גופי ממשלה ותכנון, רשויות מקומיות ואקדמיה. זאת, בנוסף לעשרות עובדי רשות הטבע והגנים בהם אקולוגיים, אנשי תכנון ופקחים העוסקים יום יום בשמירת טבע ונוף בישראל.

דובר מרכזי נוסף היה ד"ר יהושע שקדי, המדען הראשי ברשות הטבע והגנים,  שמוביל את הכנס לאורך השנים וסקר השנה את השינויים הנדרשים בעשור הבא, על מנת להתמודד באופן טוב יותר עם אתגרי שמירת טבע ואתגרי משבר האקלים.

שקדי הדגיש את החשיבות והצורך במעורבות, שיתוף פעולה ותמיכה גדולה יותר של  משרדי הממשלה והרשויות הממלכתיות, בהתמודדות עם אתגרי שמירת הטבע ומשבר האקלים. שקדי קרא, בין היתר, לצרף את מ"מ מנכ"לית רשות הטבע והגנים לכל ישיבת ממשלה הדנה בנושא שיש לו נגיעה ישירה לטבע, זאת כחלק מהמעורבות, הידוק הקשר ושיתופי הפעולה הנדרשים עם משרדי הממשלה.

הכנס היום עסק במושבים שמתייחסים לתחומי הפעילות של הרשות, בין היתר: מחלות זואונוטיות והתפרצות מגפות, מינים מתפרצים ופולשים, צמחים בסכנת הכחדה ומאמצי השימור לאורך השנים,  טבע עירוני, מסדרונות אקולוגיים ושמורות בים וביבשה, טיילות ושמירת טבע, אנרגיה מתחדשת מול הטבע ונושאים שעוסקים בציבור.

Exit mobile version