Site icon IAS

כיכר דיזנגוף נהפכה לאטרקציה של סיורי "העיר הלבנה"  

כיכר דיזנגוף כיום. שורה של בתי מלון מתקבצים סביבה. צילום שוש להב

בשנת 2019 חוגגים 100 שנים לאדריכלות הבאוהאוס, שהחלה את דרכה בגרמניה. העיר תל-אביב נחשבת כאחד ממרכזי הבאוהאוס הבולטים בעולם, כאשר ריכוז מרשים של מבני באוהאוס נמצאים סביב כיכר צינה דיזנגוף ובמעגל הגיאוגרפי הסובב אותה. בכל העולם קיימת התעניינות גוברת בקרב תיירים בנושאים אדריכליים, ולכן חשוב שגם תיירים המגיעים לארץ יידעו על כך. אך לא רק תיירים – לנו, הישראלים, צפוייה חוויה גם כן מרתקת.

בסיור מודרך בו השתתפתי מטעם "מרכז באוהאוס" הנמצא ברח' דיזנגוף 77, חוויתי בוקר קסום, שכולו הפתעה. כל כך קרוב הביתה (אני תל-אביבית), וכלל לא ידעתי איזה עושר מצוי מתחת לאפי וכמה אושר משפיע עלי הגילוי הזה… מרכז באוהאוס תל-אביב מציע מזה קרוב ל-20 שנים סיורים בנושא אדריכלות "העיר לבנה", אך לאחר סיום שיחזור כיכר דיזנגוף באביב השנה, הפך סיור זה לאחת האטרקציות של העיר תל-אביב.

ביום השישי בו יצאתי לסיור זה, היו שתי קבוצות: לדוברי אנגלית ולדוברי גרמנית, כשבכל אחת כ-40 משתתפים – תיירים סקרנים ונלהבים. הערך המוסף של סיור מאורגן עם מדריך הוא, שבזמן אמת, אפשר לשאול ולקבל תשובות. בימי שישי בבוקר תמיד מתקיימים סיורים קבוצתיים, תבדקו באיזו שפה ותירשמו במרכז. אך ניתן בכל יום ושעה (גם בשבת) לעשות את הסיור עצמאית – מקבלים אוזניות-קשב ומפה של מסלול המבנים, וכך ניתן בקלות לקיים אותו סיור מודרך, בקצב שלך ובשלל שפות כולל, כמובן, עברית. זו בהחלט יכולה להיות חוויה משפחתית (התנסיתי גם בדרך זו והיה מהנה מאד).

כיכר דיזנגוף בימים עברו, מהתערוכה. צילום אחים סורג, באדיבות מרכז באוהאוס תל אביב

התערוכה "כיכר דיזנגוף בראי ההיסטוריה":                                                                                                       

התערוכה החדשה "כיכר דיזנגוף בראי ההיסטוריה", המוצגת בימים אלה במרכז באוהאוס תל אביב, הינה תוצר תיעודי שנולד על רקע ההכרזה של עיריית תל אביב-יפו לחדש את כיכר דיזנגוף ולהשיבה לעיצובה המקורי. במלאת 80 לכיכר, התערוכה סוקרת את ההיסטוריה שלה, מציגה את השינויים שעברה וחוגגת את חידושה, באמצעות תמונות היסטוריות מאוספים שונים, סיפורי האדריכלים והמתכננים ושרטוטים, לצד בחינה מעמיקה של הפרטים השונים המרכיבים את הכיכר מיום הקמתה ועד היום. התערוכה החדשה מהווה ציון של חגיגה משולשת: 100 שנה לבית ספר הבאוהאוס, 20 שנה להקמת מרכז באוהאוס תל אביב, ו-80 לכיכר דיזנגוף והשלמת חידוש הכיכר השנה.

חידושה של הכיכר מהווה נקודת ציון היסטורית המאפשרת לחגוג את העבר יחד עם העתיד, ולבחון את המרחב הזה ברטרוספקטיבה רחבת אופקים. הכיכר הייתה לסמל המודרניות של העיר בשלהי שנות ה-30 של המאה הקודמת, למרחב הפתוח המעוצב הראשון בעיר, מרכז חברתי ופנינה אדריכלית. הכיכר עברה תהליך שינוי שתואם את המהות המודרנית שלה – היא השתנתה בהתאם לצרכי העיר. כעת, לאחר גלגולים רבים הושב לה העיצוב המקורי, בסגנון הבינלאומי, שמיישר קו עם צמיחת האוכלוסייה והתחבורה של העיר.

כיכר דיזנגוף בראשיתה. שימו לב לאוטובוסים מאז. צילום אחים סורג, באדיבות מרכז באוהאוס תל אביב

"הרעיון ליצור תערוכה מסוג זה נולד לפני כשנה, טרם השלמת פרויקט חידוש הכיכר", אומר ד"ר מיכה גרוס, אחד מהיוזמים ואוצרי התערוכה. לדבריו, כיכר צינה דיזנגוף שנחנכה ב-1938 היא ללא ספק ליבה של תל אביב ואחד מסמליה הבולטים של העיר. במשך השנים עברה הכיכר שינויים רבים, אך המשיכה לשחק תפקיד מרכזי ב"עיר הלבנה". מעבר לחשיבותה האדריכלית, היה זה מרכז החיים החברתיים השוקק שעיצב את דמותה הייחודית של תל-אביב. למרות שישנה נטייה לשכוח זאת, תל אביב היא עיר צעירה, השכונה הראשונה "אחוזת בית" נוסדה בשנת 1909 ומאז היא הצליחה לצמוח לממדים של מטרופולין, המהווה את מרכז התרבות, האמנות והכלכלה של ישראל. "לא ברור מאליו לראות בעיר כל כך צעירה ניצוצות של מודרניות, תכנון אורבני חדשני ואינטגרציה של תהליכים חברתיים באדריכלות", מסכם ד"ר גרוס.

בין הפריטים בתערוכה, מוצג שולחן האדריכלית ג'ניה אוורבוך (באדיבות האדריכל רם ברעם), שבשנת 1934 זכתה בתחרות לתכנון הכיכר על שם צינה דיזנגוף. זכייתה של אדריכלית צעירה, אישה, משקף את רוח החברה המתקדמת של שנות ה-30 שהייתה ביישוב. התכנון של אוורבוך כלל את שטח הכיכר עצמה ואת הקו המנחה לעיצוב האדריכלי של כל הבניינים הסובבים את הכיכר, שהם בעלי קווים נקיים ופשוטים המתעגלים בקצה. חלק מהבניינים השוכנים סביב הכיכר תוכננו על ידי אוורבוך עצמה.

קולנוע 'אסתר' המיתולוגי שהפך למלון 'סינמה' בכיכר, המשמר את הנוסטלגיה. צילום שוש להב

בנוסף מוצגות בתערוכה תמונות של קולנוע "אסתר", הקולנוע הראשון הגדול ביותר שהיה בתקופתו בת"א, עם כ-1,000 מקומות ישיבה, שהיה בבעלות משפחת עולים מעדן, תימן. הסרט הראשון שהוצג שם היה "שלגיה ושבעת הגמדים". הקולנוע שכן למרגלות הכיכר (ממול למיקומו של קולנוע ח"ן), ולפני 25 שנה נסגר ובמקומו נפתח מלון "סינמה" שהכניסה אליו נוסטלגית, בסגנון הבאוהאוס ורוחו של בית הקולנוע שוררת בו. כמו כן, מוצגות בתערוכה גם כרזות השראה לעיצוב הכיכר, לדוגמא: כרזה של כיכר שארל דה גול (האטואל) בפריז, שממבט מלמעלה מזכירה את כיכר דיזנגוף; כרזה של כיכר אלכסנדר בברלין מ- 1929; צילום של ההצעה האדריכלית עבור עיצוב הכיכר, המזכיר את כיכר דיזנגוף של היום. לבסוף הצעה זו לא נבחרה בתחרות לעיצוב הכיכר והיא לא עוצבה לפיו.

מארגני התערוכה הם הריסון גולדמן, אליסה וקסלר, מיכל קרפ וד"ר מיכה גרוס, ממרכז באוהאוס תל אביב.

בסיור, הבניין ברח' פרוג 5, האדריכל אריה שרון. באוהאוס עם פתחי אוורור. צילום שוש להב

סרט וסיורים בנושא אדריכלות העיר הלבנה:

כאמור, בנוסף לתערוכה המוצגת במרכז באוהאוס תל אביב, המקום מציע גם סיורים בנושא אדריכלות העיר הלבנה, עם דגש על אדריכלות סגנון הבאוהאוס. הסיור שחושף את המשתתפים לאדריכלות המרתקת בתל אביב, כולל גם הקרנת סרט על התפתחות האדריכלית של העיר. הסיורים מתאימים לקבוצות בהזמנה מראש וגם לבודדים. קיימת אפשרות לסיור מודרך של שעתיים (עברית, אנגלית, צרפתית, גרמנית, רוסית, סינית, איטלקית ובקרוב גם בספרדית), או לסיור עם אוזניות בשפות שונות למשך שעה וחצי, ואפשרות נוספת היא סיור עם אוזניות למקצוענים, במשך שעתיים וחצי בשפות שונות. המרכז כולל גם גלריה עם אוסף קבוע ותצוגות משתנות, ומוציא לאור ספרים ומגזינים המוקדשים לנושא.

התערוכה "כיכר דיזנגוף בראי ההיסטוריה":

נעילה: 31 באוקטובר. שעות פתיחה: שבת – חמישי 19:30-10:00, שישי: 14:30-09:30, כניסה לתערוכה חינם.

סיורי באהואוס: סיור במהלך השבוע עד 30 משתתפים: 1,050 שקל לא כולל מע"מ; סיור בסופי שבוע וחגים עד 30 משתתפים: 1,200 ש"ח לא כולל מע"מ; סיור עם אוזניות 80 שקל למשתתף כולל מע"מ; סיור ארוך עם אוזניות 100 שקל למשתתף כולל מע"מ; סרט לבד עבור קבוצות עד 30 צופים: 300 שקל כולל מע"מ; סרט לבודדים עד 10 צופים: 35 שקל כולל מע"מ.

טלפון: 03-5220249   info@bauhaus-center.com

מרכז באוהאוס תל אביב, דיזנגוף 77 תל אביב.

Exit mobile version