Site icon IAS

"ישראייר לא עצרה מלכת לכל אורך משבר הקורונה"

מטוס ישראייר בנתב"ג. צילום עוזי בכר

חברת ישראייר תעופה ותיירות בע"מ, חברת בת בבעלות מלאה של ישראייר גרופ בע"מ, הציגה את תוצאות הרבעון הראשון לשנת 2022. הרווח הנקי ברבעון הסתכם ב-1.8 מיליון דולר, לעומת הפסד של 4.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד והפסד של 4.7 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2019.

ישראייר רשמה רווח גולמי של 4.7 מיליון דולר, לעומת הפסד גולמי של כ-3.4 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2021, ולרווח גולמי של 1.6 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2019. תרומת ה-EBITDA הסתכמה בכ-2 מיליון דולר, בהשוואה לתרומה שלילית של 2.2 מיליון דולר בשנה שעברה ותרומה של 0.9 מיליון דולר בשנת 2019.

מחזור ההכנסות הסתכם בכ-57 מיליון דולר, כ-45 מיליון דולר יותר מהרבעון המקביל אשתקד, ובכ-10 מיליון דולר מהרבעון המקביל בשנת 2019. ההכנסות ממוצרים נלווים לטיסה, בהן הושבה, כבודה, ועוד, זינקו לכ-7% מסך ההכנסות של החברה בהשוואה לכ-3% בשנת 2019.

על אף העובדה כי החברה נטלה על עצמה הלוואות בערבות מדינה בהיקף של למעלה מ-170 מיליון ₪, הוצאות המימון של החברה הסתכמו בכמיליון דולר בלבד, וזאת בהשוואה ל-900 אלף דולר בשנת 2019.

במהלך הרבעון ביצעה החברה גידול בשעות מטוסי האיירבוס לסך כולל של 2,100 שעות, זאת לעומת 1,141 שעות טיסה ברבעון המקביל אשתקד ו-1,366 שעות ברבעון הראשון של שנת 2019. גידול מרשים זה בוצע באמצעות קליטת מטוס איירבוס חמישי לצי המטוסים של ישראייר. במקביל לגידול בשעות פעילות האיירבס, השלימה החברה שיפוץ מקיף – "שיפוץ 12 שנים", בשני מטוסי האיירבוס שבבעלותה, בעלות של כ-2 מיליון דולר.

השקעה זאת, יחד עם הגידול בשעות הפעילות, הביא לבחינה מחודשת של שווי המטוסים, לאור ירידת הערך אותה ביצעה החברה בראשיתו של משבר הקורונה בשנת 2020. על רקע הערכת שווי, אותה הזמינה החברה, כאמור, רשמה החברה גידול של כ-5 מיליון דולר בשווי המטוסים.

בסוף הרבעון הראשון הועסקו בחברה 327 עובדים, בעלות שכר של כ-18 מיליון ₪, לעומת 490 עובדים ברבעון הראשון של 2019 בעלות שכר של 27 מיליון ₪. הקיטון החד בהוצאות השכר נבעה מהקטנה משמעותית של מצבת כוח האדם ולקיצוץ שכר אותו מיישמת ההנהלה והטייסים.

השיפור בתוצאות הביא לכך כי החוב הפיננסי נטו, בסוף הרבעון הראשון, הגיע לכ-61 מיליון דולר וזאת בהשוואה לכ-75 מיליון דולר, חוב פיננסי, בשיא משבר הקורונה. בנוסף לירידה בחוב הפיננסי, פרעה החברה, בסוף הרבעון הראשון, חובות של כ-6 מיליון דולר, לספקי מנועים ומחכירי מטוסים.

בתום הרבעון הראשון, עמד נתח השוק של החברה בטיסות הבינלאומיות בנתב"ג על 4% וזאת בהשוואה לכ-1.8% נתח השוק של החברה ברבעון המקביל בשנת 2019. בנתיב הפנים ארצי, עמד נתח השוק של החברה על 39% וזאת לעומת 27% ברבעון הראשון של שנת 2019.

השיפור המשמעותי בתוצאות החברה ברבעון הראשון, כולל בתוכו הוצאות נוספות הקשורות בהיערכות החברה לפעילות חג הפסח, שחל בחודש אפריל שכללה הפעלת 6 מטוסים חכורים וקליטת עובדים נוספים. החברה מעריכה כי מגמת השיפור תימשך וזאת לאור תוצאות הרבעון הראשון לשנת 2022 ופעילותה בחודשים אפריל – מאי 2022.

מהנהלת ישראייר נמסר: "ישראייר לא עצרה מלכת לכל אורך משבר הקורונה. תפיסה ניהולית ותפעולית זאת, אפשרה לה לבצע שינויים בתהליכי עבודה, בהטמעת מערכות מידע חדישות ובהתייעלות חסרת תקדים. החברה מבקשת להודות לבעלי המניות, למערך הבנקאי, למשרדי האוצר והתחבורה, לספקים השונים, לרשות התעופה האזרחית ולרשות שדות התעופה על הליווי, על האמון ועל התמיכה לכל אורך המשבר."

Exit mobile version