Site icon IAS

יינות ויקבים לאורך המסלול האזרבייג'ני, וגם מסלולי המורשת היהודית

היינות המשובחים מכרמי אזרבייג'ן. צילום איציק בירן

במפגש מעניין לסוכני נסיעות וכן לנציגי התקשורת, שהתקיים בלשכת התיירות של אזרבייג'ן בישראל (הנמצאת בטיילת ת"א מול הים), בשיתוף איטר ויטיס וארגון ה- AEPJ המפתח את מסלולי התרבות של המועצה האירופית, חשפו את מסלולי המורשת היהודית שהושקו לאחרונה, בשילוב טעימות מייקבי האזורים המטויילים.

 ג'מילה טאליבזדה, מנהלת לשכת התיירות של אזרבייג'ן בישראל: "אזרבייג'ן היא בית לקהילה היהודית כבר מאות שנים, ושתי המדינות שלנו חולקות היסטוריה של ידידות קרובה, עם קשרים כלכליים ודיפלומטיים חזקים. את המורשת היהודית אפשר לגלות בכל רחבי אזרבייג'ן, תוך קבלה של תחושת דו קיום בין-דתי היסטורי. אנו גאים לראות את הקהילה היהודית משמרת את התרבות והמסורות הייחודיות שלה, כולל דתה ושפתה, תוך שהיא מעשירה את אזרבייג'ן".

 המורשת היהודית באזרבייג'ן: מיוצגת היטב בעיר הבירה באקו, ובערים גובה, אוג'וז, איסמאיילי ועוד. חורבות רבות של בתי כנסת עתיקים נמצאו באזורים מגוונים של הארץ ושבעה בתי כנסת עדיין פועלים בה כיום. אחת הערים הללו, היא העיר ההיסטורית והרב-תרבותית גובה, המהווה את השער להרי הקווקז. הכפר האדום המפורסם באזור זה, בו חיים כיום כ-3,000 יהודים, הוא ה"שטייעטל" היחיד שנותר מחוץ לישראל. בטיול שם, מומלץ לבקר גם במוזיאון יהודי ההרים, בו ניתן ללמוד על ההיסטוריה והתרבות של הקהילה.

עמנואלה פאנקה, נשיאת מיזם מסלולי התרבות איטר ויטיס של מועצת אירופה, דיברה על הרעיון העומד מאחוריו והפוטנציאל הטמון בו כחלק ממסלול היין של איטר ויטיס.  מטרתו של המסלול, שנחנך בשנת 2020, הינו לשמר ולקדם את תרבות ומורשת היין האזורית. לדבריה: "השילוב של מורשת יהודית, יקבים ויינות, מייצרת עניין חדש עבור הישראלים".

יינות אזריים משובחים. צילום שוש להב

להלן היינות שנטעמו במפגש בתל אביב

 היינות שנטעמו באירוע אינם מוכרים בישראל, לא מיובאים אליה, אינם כשרים, אך מייצגים את מיטב הכרמים והיקבים באזרבייג'ן: 

Mugam Quince

Azgranata Rubai Madrasa

Mugam Quince

Savalan Nobel exclusive

Savalan Elisa

Shah premium madrasa

חמשת הברים המעניינים של באקו

על הדרך  Pushkin Pub

פאב כמו שפאב צריך להיראות ולהרגיש: בירה מקומית זולה מהחבית, קישוטי פיצ'פקעס ומסכים לתפוס בהם אירוע ספורט כזה או אחר. בכל שעה ביום תמצאו כאן זרים לצד מקומיים, תיירים לצד עוברי אורח, וזה יוצר פשוט אווירה שכונתית נהדרת.  

האופציה האירית – Finnegan's

בר אירי קלאסי שמציע הופעות חיות, שידורי ספורט, אוכל ברים נהדר וזול וכמובן – גינס מהחבית.

הביר גארדן הגרמני  – Paulaner Baku

השלוחה הרשמית של בירת החיטה הגרמנית האהובה שוכנת בתוך מבנה לשימור בלב העיר – וזה פשוט קסום. תוכלו ללגום כאן בירה (והרבה) ולהתענג על שניצל וינאי, נקניקיות ושלל מטעמים מבית היוצר של המטבח האירופאי.

האופציה הטרנדית – Barfly Social Hub

ה-מקום לראות ולהיראות. בבאקו שוכן בלב העיר העתיקה ומציע קוקטיילים מרעננים, מפונפנות ואווירה צעירה ותוססת. אם אתם מתכננים להגיע לשם בסוף השבוע – מומלץ מאוד להזמין מקום מראש. 

המפתיעה – Bool Bool Dog

בר-מסעדה מפתיע, המציע אוכל מסורתי עם טוויסט, קוקטיילים נהדרים ונרגילות לחובבי הז'אנר. 

מפת מסלול יהודי אזרבייג'ן. צילום באדיבות לשכת התיירות האזרית בישראל

יהודי אזרבייג'ן ומסלול המורשת היהודית

אזרבייג'ן מהווה בית לקהילה היהודית מאז המאה ה-19. הקהילה היהודית של אזרבייג'ן מורכבת מכ-16,000 איש, כאשר 11,000 מהם יהודים המתגוררים בהרים. המדינה מזמינה מבקרים מישראל, הנמשכים ליופי, תרבות, מסורת, אנשים והאירוח של מדינה זו. יותר מ-3,000 מהיהודים חיים באזור גובה, ב"כפר אדום" – הקהילה היחידה של אוכלוסייה יהודית צפופה מחוץ לישראל ולארצות הברית. כיום מתגוררים ברחבי המדינה יהודים רבים, המחולקים לשלוש תת-קבוצות אתניות: יהודי ההרים, אשכנזים ואבראליים וכן יהודים גאורגים.

באזורים הדרומיים של ג'לילאבאד ו-לנקראן ניתן למצוא גם סובבוטניקים וג'רים – קבוצות של רוסים אתניים העוסקים ביהדות. מוזיאון יהודי ההרים נפתח רק בשנה שעברה,  ומטרתו העיקרית להאיר את הקהילה המיוחדת במינה, על מסורותיה ותרבותה, ולשמור עליה לדורות הבאים. המורשת היהודית באזרבייג'ן מיוצגת על ידי אנדרטאות בבאקו, גובה, אוג'וז, איסמיילי ואזורים אחרים. חורבות רבות של בתי כנסת עתיקים נמצאו באזורים מגוונים של הארץ, ושבעה בתי כנסת עדיין פועלים בה כיום. ניתן לטייל ברחובות הראשיים של באקו וליהנות מבתי כנסת יהודיים מרתקים, ללמוד על יהודים מפורסמים מאזרבייג'ן ותרומתם לפיתוח הכלכלי-חברתי של המדינה.

סיורים רגליים בעלי גוון יהודי יובילו אתכם דרך אתרי המפתח של המורשת היהודית בבאקו, תוך חשיפת סיפוריהם של אנשים יוצאי דופן ואירועים היסטוריים. הם כוללי ביקור בבית הכנסת של יהודי ההרים ובמוזיאון החדש, בית הכנסת של יהודי אשכנז וגיאורגיה, לוח הזיכרון של חתן פרס נובל, לב לנדאו, יליד באקו, תיאטרון השירים הממלכתי ששימש בעבר בית הכנסת הראשון של באקו והתיאטרון היהודי, וכן מתחם חינוך חב"ד-אור-אבנר המציע חינוך על יסודי לתלמידים יהודים.

לחצו כאן

כיצד מגיעים לאזרבייג'ן?

תיירים מישראל מתבקשים להגיש בקשה לקבלת e-VISA דרך האתר, לפחות 3 ימים לפני מועד ההגעה המתוכנן לאזרבייג'ן. אפשר להנפיק ויזה גם בשדה התעופה עם ההגעה. טיסות מנמל התעופה בן גוריון לבאקו מופעלות באופן סדיר על ידי אזאל איירליינס וישראייר.

https://evisa.gov.az/en/

https://azerbaijan.travel/

https://www.instagram.com/experienceazerbaijan/,

https://www.facebook.com/ExperienceAZE/https://twitter.com/ExperienceAZE

Exit mobile version