ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א (IATA) הכולל 290 חברות תעופה ו-82% מכלל התעופה העולמית, פרסם את דו"ח בטיחות אווירית לשנת 2020 ממנו עולה כי מספר התאונות האוויריות הכולל ירד מ-52 בשנת 2019 ל-38 בשנת 2020. המספר הכולל של תאונות קטלניות ירד מ- 8 בשנת 2019 ל- 5 בשנת 2020. מנגד, הפעילות האווירית השנה צומצמה ב-53% ל-22 מיליון טיסות.
שיעור התאונות הכולל היה 1.71 תאונות למיליון טיסות. זה גבוה מהשיעור הממוצע בחמש השנים האחרונות (2016-2020) שעמד על 1.38 תאונות למיליון טיסות. שיעור התאונות של חברות התעופה ביאט"א היה 0.83 למיליון טיסות, שיפור בהשוואה לשיעור הממוצע לחמש שנים שעמד על 0.96.
הסיכון לתאונה אווירית עם הרוגים נותר ללא שינוי בהשוואה לממוצע בחמש השנים האחרונות ועמד על 0.13. על פי הנתונים הללו אדם יצטרך לטוס מדי יום במשך 461 שנה לפני שיחווה תאונה עם הרוג אחד לפחות. לעומת זאת, אדם יצטרך לטוס כל יום במשך 20,932 שנה כדי לחוות תאונה קטלנית של 100%.
"טיסה זה דבר בטוח, אם כי התעשייה אכן לקחה צעד אחורה בביצועים בשנת 2020. הירידה החמורה במספרי הטיסות הגדילה את ההשפעה של כל תאונה כאשר אנו מחשבים שיעורים. אבל המספרים לא משקרים, ולא נאפשר לזה להפוך למגמה. אנו נתמקד עוד יותר בבטיחות בתקופה זו של פעולות מופחתות וככל שזמני הטיסות ייבנו מחדש כאשר העולם ייפתח מחדש ", אמר אלכסנדר דה ג'וניאק (Alexandre de Juniac) מנכ"ל יאט"א.
לראשונה זה למעלה מ -15 שנה לא היו תאונות של אובדן שליטה בטיסה (LOC-I), ששימשו את החלק הגדול ביותר בהרוגים מאז 2016. "היעדר אירועים כאלה בשנת 2020 הייתה התפתחות חיובית. עם זאת, בהתבסס על הדיווחים הראשוניים של חקירת האובדן הטרגי של Sriwijaya Air SJ 182 בתחילת שנת 2021, עלינו להמשיך ללמוד ולהשתפר, "אמר דה ג'וניאק.
בטיחות אווירית באפריקה
חברות תעופה הממוקמות באפריקה שמדרום לסהרה עברו 6 תאונות בשנה שעברה, שתיים מהן קטלניות, בשתיהן הייתה מעורבות של מטוסי טורבו. זהו אותו מספר תאונות קטלניות שהתרחשו בשנת 2019, עם זאת הסיכון להרוגים גדל בשל העובדה שהיו פחות טיסות בשנה שעברה. לא היו תאונות עם מקרי מוות בהן היו מעורבים מטוסי סילון בשנת 2020.
ההתמקדות באפריקה ממשיכה להיות בהאצת יישום התקנים הבטיחותיים של ארגון התעופה האזרחית הבינלאומית (ICAO) וסטנדרטים בטיחותיים (SARPS). בסוף שנת 2020, כ -28 מדינות אפריקאיות (61% מכלל המדינות) יישמו לפחות 60% מה- SARPS, ללא שינוי מ- 2019. "בעוד אנו מכירים באתגרים יוצאי הדופן בשנת 2020 שנגעו בכל היבטי התעופה, אנו מקווים כי נראה גידול במספר הזה ככל שהמגפה תיחלש ", אמר דה ג'וניאק
בטיחות בחבר המדינות (CIS)
חברות תעופה בחבר המדינות (מאגד 9 מדינות דוברות-רוסית, מתוך 15 מדינות ברית המועצות לשעבר, שהיו כלולות בברית המועצות וזכו לעצמאות ושלטון חופשי לאחר התפרקות השלטון הסובייטי (רוסיה, בלארוס, מולדובה, קירגיזסטן, קזחסטן, אוזבקיסטן, טג'יקיסטן, ארמניה ואזרבייג'ן) לא חוו תאונות קטלניות בשנת 2020, שיפור משמעותי בהשוואה לשנת 2019.