Site icon IAS

זכאות לדמי אבטלה למורי דרך בעלי רכב אשכול

השרים זמיר ושמולי לאחר אישור הצו. צילום באדיבות ועדת העבודה

ועדת העבודה והרווחה אישרה (ב' 24.8) צו של שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, שיאפשר תשלום דמי אבטלה למורי דרך בעלי רכב אשכול בעולם התיירות, זאת ביוזמת השר ומנכ"ל הביטוח, מאיר שפיגלר ובשיתוף פעולה עם יו"ר הוועדה, חיים כץ ושר התיירות, אסף זמיר.

על פי סעיף 6 לחוק הביטוח הלאומי, שר העבודה והרווחה, באישור ועדת העבודה והרווחה, רשאי לקבוע בצו כי מבוטחים העוסקים בסוג העבודה מסוים, או נתונים בתנאי עבודה מסוימים, ייחשבו כעובדים שכירים על פי חוק, או כעובד עצמאי או כמי שאינו עובד ואינו עצמאי. עד היום, מורי הדרך הוגדרו כשכירים רק אם לא היה בבעלותם רכב שירות בו הסיעו את התיירים. עתה הוחלט להסיר את המגבלה הזו, כך שגם אם יש מורה דרך שיש בבעלותו רכב שירות, הוא יוכל להיות מוגדר כשכיר.

החלטה זו תוסיף מאות אנשים למעגל הזכאות לדמי אבטלה. לאחר שאושר  הצו בוועדת העבודה והרווחה, שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, חתם על הצו. תחילת הצו באחד בספטמבר, והוא יחול על הסכמים שנחתמו מיום זה ואילך, וגם על הסכמים שנחתמו קודם לכן ועומדים בתנאים, כשלאחר צבירת שישה חודשי תקופת השכרה, יוכלו העובדים לקבל דמי אבטלה.

שר העבודה והרווחה, איציק שמולי: "היום (24.8) שמנו סוף לעוולה ארוכת שנים, שהביאה לפגיעה קשה במאות מורי דרך בעלי רכב אשכול, ומנעה מהם לקבל את רשת הביטחון שהם כה זקוקים לה. ביוזמה משותפת שלי עם יו"ר ועדת הרווחה, שר התיירות, אסף זמיר, ומנכ"ל הביטוח הלאומי, קבענו עבורם זכאות מלאה מעתה ואילך לדמי אבטלה. שווים בחובות, שיהיו כך גם בזכויות".

שר התיירות, אסף זמיר: "אני מברך על כך שמאבקנו למען מורי הדרך נשא פרי. מדובר בתיקון עוולה שפגעה קשות במורי דרך רבים, שנאלצו להתקיים ללא דמי אבטלה. אני מודה לשר שמולי על שיתוף הפעולה לקידום המהלך החשוב הזה, שיעניק למורי הדרך אוויר לנשימה. נמשיך לפעול ליצירת פתרונות למען עובדי ענף התיירות בישראל".

מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי: "מדובר בתיקון עוול שפגע בזכויות מורי הדרך במשך עשרות שנים, שנגרם רק משום העובדה שהם רכשו ככלי עבודה רכב תיירים, שמתאים לסטנדרטים התיירותיים של העת הזו, ולא לתקופת האבן. בעידן שהתיירות מהווה נדבך משמעותי בכלכלת המדינה, חובה להקנות למורי הדרך, בלי יוצאים מן הכלל, ביטחון סוציאלי חברתי, שיאפשר להם לקבל דמי אבטלה בשעת הצורך. הקורונה העצימה את אפליית מורי הדרך, בעלי רכב התיירים, וטוב שהיא עברה מן העולם".

יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות חיים כץ: "יצרנו רשת הגנה חשובה לפרילנסרים שנפלו עד כה בין הכיסאות. מוטב למדינה לתת עכשיו, כדי לא לשלם ביוקר בהמשך, כשמשפחות יתרסקו כלכלית".

Exit mobile version