ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, אישרה היום את תקנות הקורונה העוסקות בהגבלות על התחבורה והתעופה. תקנות הגבלות התחבורה, שקובעות תפוסה של 75% בכלי התחבורה הציבורית ואושרו בוועדה לפני כשבועיים, הוארכו עד ה-31 בדצמבר 2020 ולא עד ה-7 בינואר 2021 כפי שביקשה הממשלה, לנוכח בעיות בצפיפות בתחבורה הציבורית.
תקנות הגבלת הפעלת שדות תעופה וטיסות, העוסקות בהגבלות הכלליות שהוטלו על הענף בתקופת הקורונה, בהן החובה לבצע מדידת חום לפני הכניסה לשדה התעופה והאיסור לעלות למטוס ללא מסיכה ועוד, הוארכו עד 9 לדצמבר 2020. עם זאת, גם במקרה זה דרש היו"ר מרגי כי מראות הצפיפות, כפי שנצפו בשבוע שעבר, לא יחזרו על עצמם והזהיר כי לא יאשר הארכה נוספת אם הדבר יקרה שוב.
באשר להארכת ההגבלות בתחום התעופה דרש היו"ר מרגי הסברים על המראות של צפיפות בנתב"ג. היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית, עו"ד רננה שחר, אמרה כי מדובר באירוע חד פעמי, שמטופל על ידי רש"ת וביקורת הגבולות, כך שהדאגה במקומה ומטופלת. נציגת רש"ת, ענת סתיו, אמרה גם היא כי מתקיימות פגישות בין נציגי משרד התחבורה, רש"ת ורשות ההגירה, על מנת לדאוג שזה לא יקרה שוב.
התקנות בתחום התעופה אושר בהתאם לבקשת הממשלה, אך היו"ר מרגי הבהיר כי אם המראות האלה יחזרו על עצמן בחודש הקרוב פעם נוספת, הוועדה לא תאשר את הארכת המגבלות פעם נוספת. הוא הוסיף כי אם הכל פועל כרגיל אז נשאלת השאלה בשביל מה צריך תקנות קורונה.
נציגת לובי 99, עו"ד ימית ינאי, אמרה כי הצטברו עדויות על תפוסה של מעל 100% וגם במקומות בהן התפוסה עמדה על 75%, בהתאם לתקנות, קשה לשמור על ריחוק חברתי. היא ביקשה את חוות הדעת של משרד הבריאות והמליצה להוריד את התפוסה בחזרה ל-50% מהקיבולת. היו"ר מרגי אמר כי מדובר בהארכת התקנות, שמגיעה לוועדה לאחר שעברה אישור משרד הבריאות. עם זאת, הוא ביקש את התייחסות משרד התחבורה.
נציג משרד התחבורה, עו"ד עופר לוי, אמר כי לתחבורה ציבורית הוספו 500 סדרנים, על 400 הפקחים הקיימים, אך הם לא יכולים להיות בכל אוטובוס. הוא הוסיף כי תיקון התקנות שנועד לאפשר שימוש באוטובוסים הפרטיים בתחבורה העירונית נמצא בדרך לאישור שרת התחבורה ושר האוצר. באשר להפסקת פעילות הרכבת בסופי השבוע, אמר לוי כי הדבר נועד לשיפור תשתיות ועבודה על פרויקט החשמול.
ח"כ אימאן חטיב יאסין אמרה שתתנגד להארכת הגבלות התחבורה בשל הנעשה בענף, והוסיפה כי הגיע הזמן לעשות סדר. היו"ר מרגי אמר כי אם התקנות לא יאושרו לא יהיו הגבלות בכלל, והעומס יהיה גדול אף יותר. הוא הציע לקצר את תוקף התקנות עד -31 בדצמבר 2020, כאשר עד אז משרד התחבורה יצטרך להביא לוועדה תוכנית מסודרת כן לאכיפה בתחבורה ציבורית וגם להחזרת פעילות הרכבת בסופי שבוע. ח"כ חטיב יאסין הסכימה לתמוך בהצעת היו"ר מרגי, והיא אושרה.