האסיפה הכללית השנתית (AGA) ה-76 של ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א (IATA) החליטה פה אחד לקרוא בדחיפות לממשלות לפתוח מחדש את הגבולות. ביאט"א מציעים בדיקה שיטתית של נוסעים בינלאומיים שיאפשרו פתיחת הגבולות וייתנו אלטרנטיבה לסגרים הנוכחיים.
כמו כן, פורסמה תחזית מתוקנת למצבה הפיננסי של תעשיית התעופה, המנבא הפסדים עמוקים לשנה הבאה. יאט"א צופה השנה הפסד נקי של 118.5 מיליארד דולר לתעשיית התעופה, עמוק משמעותית מהתחזית של 84 מיליארד דולר שנערכה ביוני. ואולי באופן מדאיג יותר, צפוי הפסד נקי של 39 מיליארד דולר בשנת 2021, עם הכנסות משמעותיות שלא צפויות לחזור אלא רק ברבעון הרביעי של השנה הבאה. קיצוץ אגרסיבי צפוי אפוא להשתלב עם ביקוש מוגבר במהלך 2021 – עקב פתיחת גבולות מחדש עם בדיקות ו / או זמינות נרחבת של חיסונים.
“המשבר הזה הוא הרסני ולא מרפה. חברות התעופה קיצצו את העלויות ב -46%, אך ההכנסות צנחו ב -61%. התוצאה היא שחברות התעופה יאבדו 66 דולר עבור כל נוסע שיוביל השנה להפסד נקי כולל של 118.5 מיליארד דולר. הפסד זה יופחת בחדות ב -80 מיליארד דולר בשנת 2021, אבל הצפי לאבד 39 מיליארד דולר בשנה הבאה לא מבשר טובות. עלינו לפתוח מחדש את הגבולות ללא סגרים כדי שאנשים יוכלו לטוס שוב וכשחברות התעופה צפויות להוציא מכיסם מזומנים לפחות עד הרבעון הרביעי של 2021, אין זמן להפסיד", אמר אלכסנדר דה ג'וניאק (Alexandre de Juniac), מנכ"ל יאט"א.
משבר Covid-19 קרא תיגר על עצם הישרדותה של תעשיית התעופה בשנת 2020. לנוכח צניחה של חצי מיליארד דולר (מ -838 מיליארד דולר בשנת 2019 ל -328 מיליארד דולר) חברות התעופה קיצצו את העלויות ב -365 מיליארד דולר (מ -795 מיליארד דולר בשנת 2019 ל -430 מיליארד דולר בשנת 2020). שנת 2020 תירשם כשנת הכספים הגרועה ביותר בתעשייה. חברות התעופה קיצצו את ההוצאות במיליארד דולר בממוצע ביום במהלך שנת 2020 ועדיין ירשמו הפסדים חסרי תקדים. אלמלא התמיכה הכספית של 173 מיליארד דולר מצד ממשלות היינו רואים פשיטות רגל בהיקף עצום יותר, מציינים בארגון חברות התעופה הבינלאומי.
בעוד שהתעשייה תראה ביצועים משופרים בשנת 2021 בהשוואה לשנת 2020, הדרך להתאוששות צפויה להיות ארוכה וקשה. היקפי הנוסעים לא צפויים לחזור לרמות של 2019 עד לכל המאוחר בשנת 2024, כאשר השווקים המקומיים יתאוששו מהר יותר מהבינלאומיים.
"עם 46 מיליון משרות בסיכון רק בתחום הנסיעות והתיירות בגלל הצניחה בתעשיית התעופה, עלינו לפעול במהירות עם פתרונות בהישג יד. יש לנו בדיקות מהירות, מדויקות וניתנות להרחבה שיכולות לבצע את העבודה בבטחה. חברות התעופה מוכנות, הפרנסה של מיליונים היא בידי הממשלות ורשויות הבריאות העולמיות", סיכם דה ג'וניאק.