Site icon IAS

הזדמנות להחזיר לניהול אל על מנהלים כמו עמוס שפירא ומיכאל לוי

מטוס דרימליינר של אל על מתקבל בנתב"ג. צילום עוזי בכר

השבוע קיבלה רשמית חברת כנפי נשרים, בראשותו של אלי רוזנברג, את מושכות השליטה באל על, שתעמוד בפני מחסור מזומנים לפעילות מבצעית, בעת שנתב"ג יחזור לפעילות נורמלית. אל על תצטרך, כנראה, להכניס שוב את היד עמוק עמוק לכיסה, או לגייס הלוואות כבדות משקל. היא גם תצטרך להביא להנהלת החברה מומחים כמו עמוס שפירא, שהיה מנכ"ל החברה ומיכאל לוי שהיה יו"ר הדירקטוריון בשנים 2002-2005 (לוי החל בשנת 2001). בתקופתם הרוויחה אל על בשנת  2003 כ-6.4 מיליון דולר, למרות שבאותה השנה טיפסו מחירי הדס"ל בשיעור ממוצע של כ-39%. בשנת 2004 היה הרווח הנקי 33.1 מיליון דולר ובשנת 2005 היה הרווח הנקי כ-64 מיליון דולר. השניים ידעו היטב לקרוא את המפה התעופתית התחרותית, ובהתאם לנווט היטב את הדירקטוריון ולהפעיל מקצוענים כמו יואב לוי, שהיה בתקופתם סמנכ"ל המסחר.

העברת השליטה הרשמית

מכוון שהממשלה מחזיקה מניית זהב באל על, בערב חג הסוכות אושר שליטת אלי רוזנברג בחברה על ידי שר האוצר ישראל כ"ץ, שר הביטחון בני גנץ, שרת התחבורה מירי רגב ודודי אמסלם, שר הדיגיטל הלאומי הממונה גם על רשות החברות הממשלתיות. היום מסרה אל על בהודעה לבורסה, כי אלי רוזנברג הוא בעל עניין בחברה, המחזיק יותר מ-40% ממניותיה.

גם אם השמים התבהרו מפגעי הקורונה וגם אם יתקבלו כל הכספים שאל על מבקשת, ויושג "שלום בית" עם טייסיה ושאר עובדיה, עדיין יישארו בפנקסיה חובות עצומים. לאור זאת יצטרכו אלי רוזנברג והצוותים שלצידו להתוות שינויים יסודיים בחברה בדרך לשיקומה. לשפר את הניהול השגוי של מבנה וניהול העלויות ולבצע תוכנית פריסת חובות מול הנושים.

יחד עם זאת אסור לבעלי השליטה החדשים למהר ולהחליף מידית את הדירקטוריון וההנהלה הקיימת, למרות המירורים שהם האכילו את אלי רוזנברג וחברתו, לקראת רכישת מניות החברה וגם אחרי ההנפקה. ניהול חברת תעופה דורשת מיומנות מיוחדת ומומחיות הנרכשת תוך כדי ריצה וזה יש לחברי הדירקטוריון והנהלת החברה הנוכחיים. תחום התמחותה, למשל, של תמי מוזס בעלת השליטה הוא מימון מטוסים. אבל, התוצאות הפיננסיות בתקופתם מגלות  שמשהו חרק אצלם בקביעת מדיניות החברה ובניהולה. משבר הקורונה רק האיץ, במהירות הסילון, את ההליך הפיננסי השלילי כלפי מטה. לכן, בעלי השליטה החדשים יצטרכו לבצע את השינויים המנהלתיים באיטיות ולנסות בשלב ראשון לביא לחברה מנהלים כמו עמוס שפירא, מיכאל לוי ויואב לוי.

כספי ההנפקה לא מספיקים

בהנפקת אל על השקיעו כנפי נשרים והממשלה 474 מיליון שקל ברכישת 94% מהמניות שהוצעו להנפקה על ידי אל על. עתה מקווים באל על, כי החברה תוכל לקבל תחת בעלות חדשה, הלוואה בנקאית של 250 מיליון דולר, ואולי אפילו 400 מיליון דולר מהבנקים. אבל, גם סכומים אלה לא יספיקו להחזרת חובות, למעט החזרת הכספים לנוסעים, ושכנראה לא יכסו את הגירעון בהונה העצמי של אל על, שהסתכם בתום החציון הראשון של השנה ב-134 מיליון דולר ובוודאי גדל מאז מאוד. רק עניין החזרת הכספים לנוסעים, שכבר החל, ירוקן מקופת אל על כמעט מחצית מ-474 מיליון שקל שגויסו בהנפקה.

מה גם שהמצב הבריאותי-כלכלי בארץ ובעולם חמור ביותר, הסגר שלא רואים את סיומו, נתב"ג המקרטע ושתעשיית התעופה כמעט משותקת בארץ ובעולם. על פי ההערכות האחרונות של הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית  (ICAO – International Civil Aviation Organization) ההשפעה האפשרית של נגיף הקורונה על תנועת הנוסעים המתוזמנת בעולם, בהשוואה לבסיס, כפי שתוכנן במקור תהיה כדלקמן: השנה (ינואר – דצמבר) תהיה ירידה כוללת של 51% – 49% בהיצע המושבים של חברות התעופה, צמצום כולל של  נוסעים והפסד הפוטנציאלי ברוטו בהכנסות מפעילות הטסת הנוסעים יהיה 393 – 372 מיליארד דולר.

גם התמונה, על פי ICAO, ברבעון הראשון של 2021 (ינואר-מרץ) תמשיך להיות גרועה: בתעופה העולמית תהיה ירידה כוללת של 44% – 24% בהיצע המושבים הזמינים על ידי חברות התעופה, צמצום כולל של 374 עד 626 מיליון נוסעים והפסד פוטנציאלי משוער של 89 – 55 מיליארד דולר בהכנסות ברוטו מפעילות נוסעים.

היתר ממשלתי מגביל

יורם גביזון כתב היום בדה מרקר, כי "נוסח היתר השליטה מטעם המדינה מחייב את רוזנברג לרשום את כנפי נשרים תעופה בישראל, וכן להתחייב שהעיסוק היחיד של כנפי נשרים תעופה יהיה להחזיק במניות אל על. רוזנברג התחייב עוד כי כנפי נשרים תעופה לא תיקח על עצמה חוב נוסף, למעט החוב שקיבלה מקני רוזנברג לצורך רכישת מניותיה באל על. התחייבות זו תכביד על אלי רוזנברג לגייס מקורות מימון נוספים במקרה הלא בלתי סביר שאל על תזדקק להזרמת הון נוספת, משום שתידרש לגייס חוב נוסף כדי לממן את הפסדיה בתקופת משבר הקורונה המתמשך. סעיף זה, שימנע מרוזנברג לגייס חוב בנקאי, עלול להעמיד את המדינה (שרכשה בהנפקה 14% ממניות החברה) במצב שתידרש לקחת על עצמה את מימון החברה במקומו של אלי רוזנברג.

לכן, זו תקופה קלאסית שמנהלים כמו מיכאל לוי, עמוס שפירא ויואב לוי יוחזרו לאל על כדי לשקמה ולהחזירה לדרך המלך, כפי שעשו זאת בשנים 2005- 2002.

Exit mobile version