Site icon IAS

האם ישראל מחמיצה את התיירות המדברית?

ואדי ראם בדרום ירדן. מוקד לתיירות מדברית. צילום Depositphotos

לא מכבר ערך אתר השוואת מחירי המלונות הוטלס קומביינד השוואה בין מספר המלונות בדירוג 3-5 כוכבים הנמצאים בקו אווירי מקביל בנגב ובירדן, ובתנאי אקלים זהים. ההשוואה התמקדה ברמות אירוח ממוצעת עד יוקרתית, כדי לאפשר השוואה בין מקומות לינה מסודרים והימנעות מעיוות שיוצרים חושות או אתרי לינה לא סטנדרטיים.

מהמשוואה הוצאו אזורי התיירות הדרומיים בשתי המדינות – אילת ועקבה – מאחר והם מציעים חוויה של תיירות על קו החוף ואינם משקפים חופשה מדברית. לדברי איל סגל מאתר הוטלס קומביינד, בבדיקה שנעשתה על שטח מדברי לאורך 120 ק"מ, נמצאו בישראל 9 מלונות לעומת 39 מלונות מקבילים בירדן. "מצב זה מעיד על פופולריות וביקוש גבוה-יחסית לתיירות המדברית וניצול פוטנציאל טוב יותר מצד הירדנים", הוא אומר.

פיזור המלונות בנגב נעשה בין מצפה רמון, בו פועלים מלון אחד בדירוג 5 כוכבים, שלושה מלונות ברמת 4 כוכבים ומלון אחד ברמת 3 כוכבים. עד קו ים המלח פועל רק עוד מלון יוקרה אחד בירוחם בדירוג 4 כוכבים. באזור שדה בוקר פועלים 2 מלונות ברמת אירוח של 3 כוכבים.

בוואדי ראם שבירדן, פועלים 7 מלונות ברמת אירוח של 3 כוכבים ומלון אחד ברמת אירוח של 5 כוכבים. בוואדי מוסא פועלים 4 מלונות של 5 כוכבים, 6 מלונות של 4 כוכבים ו-14 מלונות של 3 כוכבים. בשמורה הביוספרית דנה, פועלים 2 מלונות של 3 כוכבים.

סגל הגיע למסקנה שפוטנציאל התיירות המדברית המפוספס בישראל אינו משפיע רק על ענף המלונאות, אלא גם על ההכנסות של האטרקציות הנלוות שהמצב התעסוקתי בנגב משווע אליהן, כמו טיולי ג'יפים וטיולים רגליים מודרכים, מסעדנות ועוד.

מלון אירוס המדבר בירוחם. מלון 4 כוכבים לתיירות מדברית. צילום אסף פינצ'וק

משרד התיירות מאמין במוצר המדברי

בתגובה סיפק משרד התיירות נייר עמדה המתאר את פעילותו  בתחום המוצר התיירותי המדברי. במשרד אומרים כי המשרד פועל במסגרת תוכנית לפיתוח מוצר תיירותי מדברי במטרה לחזק את הנגב והערבה. "משרד התיירות תומך ביזמים ומפתח תשתיות תיירותיות, בין היתר שבילי אופניים, שיאפשרו חווית רכיבה במדבר וכן שבילי הליכה. המשרד מעודד – באמצעות מענקים – הקמת תשתיות ללינה ולאירוח ברמות שונות. כל זאת כדי ליישם את חזון המשרד להביא מאות אלפי אירופים בחורף למדבר, בין ים סוף לים המלח".

לפי נתוני משרד התיירות, בשלוש השנים האחרונות ניתנו מעל 117 מיליון שקל כמענקים לטובת הגדלת מספר חדרי האכסון באזור הדרום ובהם בשדה בוקר ובבאר שבע.

מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, הוא תומך נלהב של התיירות המדברית. במשרד מסבירים עוד כי הם מאמינים בפוטנציאל הפיתוח הכלכלי של אזור הנגב והערבה ושפיתוח תשתיות יוביל להארכת השהות של התיירים באזור, ויתרום משמעותית לכלכלתו.

מלון ישרוטל בראשית במצפה רמון. מלון מדברי לתיירות יוקרתית. צילום אסף פינצ'וק

במשרד התיירות קושרים בין מהפכת הטיסות לאילת המסובסדות על ידו לבין מאמציו בשיווק הדרום, הנגב והערבה כיעדי נופש אטרקטיביים עם מזג אויר נוח ברוב ימות השנה. "שילוב התמיכה ביזמים ובפיתוח תשתיות תיירותיות, לינה ואירוח – מביאים אותנו לשיאים חדשים בתיירות הנכנסת לישראל", קובעים במשרד התיירות, שגם השיק קמפיין שיווקי גדול באירופה של המוצר המדברי ומקדם את מזג האוויר השמשי באילת בחודשי החורף. כבר כיום כ-75% מהתיירים המגיעים מגרמניה מבקרים גם בנגב.

שר התיירות, ח"כ יריב לוין הציג לחברי הממשלה בישיבת ממשלה מיוחדת שנערכה ב-20 במרץ בדימונה, את חזון משרד התיירות לפיתוח המוצר התיירותי בנגב ובערבה, במטרה להפוך את האזור ליעד תיירותי מוביל לתיירות נכנסת בחורף. כמו כן, יזם המשרד סיור ממשלתי לקידום המוצר המדברי, שנערך במשך יומיים בנגב ובערבה והשתתפו בו כ-50 נציגים ממשרדי הממשלה, ראשי מועצות אזוריות ויזמי תיירות מהדרום. מטרת הסיור הייתה להציג בפניהם את האתגרים בפיתוח התיירות והתעסוקה בדרום וליצור שיתוף פעולה חוצה משרדים וגופים ציבוריים בתחומי התשתיות והשיווק, שיוביל למימוש אפקטיבי ומהיר של התכנית.

אז נותר רק לחזור אל שירם של חיים חפר וסשה ארגוב ולומר: "לך, לך למדבר הדרכים יובילו, ליל טרם בא לך, אחי, אל המדבר" וגם הישאר ללון בו.

חוות זית המדבר ליד שדה בוקר, חוות בודדים תיירותית בנגב. צילום איתמר גרינברג
Exit mobile version