Site icon IAS

דיגיטציה נרחבת תהפוך את תעשיית התיירות והתעופה למקום טוב יותר

דיגיטציה המתחדשת - המהפכה האולטימטיבית למאה ה-21. freepik

בשנים שחלפו התמקדו תאגידים ומדינות בהצטיידות בטכנולוגיות מתקדמות ובמודלים עסקיים חדשים על מנת להישאר רלוונטיים ותחרותיים בעולם המשתנה במהירות. משבר הקורונה הציב בפני תעשיית התיירות והתעופה את אחד האתגרים הגדולים בהיסטוריה הנוכחית. אנליסטים רבים רואים היום בדיגיטציה המתחדשת את המהפכה האולטימטיבית למאה ה-21. הריחוק החברתי שיצרה המגיפה עוררה את חברות התעופה, המלונאים, האתרים ומשרדי נסיעות, להתמודד טוב יותר, כדי להבטיח את ההמשכיות העסקית החיובית. יש הרואים בכך את קו פרשת מים שמסמן – או את ההאצה המהירה של הדיגיטציה, או  דריכה במקום ונסיגה לאחור. בחברות תעופה מעריכים, כי הדיגיטציה חייבת לפרוץ מתוך ה- New Distribution Capability)  NDC) לאופקים חדשים.

השינויים שיוצרת הדיגיטציה

ההתקדמות הטכנולוגית והחדשנות, שהתפתחו מאוד בשנים שחלפו, יכולות עתה למלא תפקיד מפתח בסיוע למגזרים השונים בתעשיית התעופה והתיירות. לפעול דיגיטלית ולמנף את הדיגיטציה, כדי להשפיע חיובית בתחומי ההזמנות, בקרת התחרותיות ובקביעת האמצעים התפעוליים.

ספקי הרשתות הדיגיטליות מהווים את האלמנט המרכזי להמשכיות עסקית ולעמידות כלכלית במשבר הקורונה. קיים פוטנציאל אדיר לדיגיטציה כמסייע לתקשורת בין אנשים בתקופות ריחוק חברתי, סגר חלקי או מלא, ולעבור לעבודה מרחוק, בתחומי ההזמנות והביצוע התפעולי. פעילות החייבת להמשיך ולהתקיים  גם מעבר לתקופת מגיפת הקורונה. כדי לבנות תשתית דיגיטלית נכונה שתשרת את המשק בכללותו ואת תעשיית התעופה והתיירות בפרט, דרוש שיתוף פעולה בין הממשלה, מוסדות פיננסיים וגופים רגולטוריים.

הדיגיטציה המתחדשת משנה תהליכים עסקיים ודוחפת אנשים ועובדים לפעול בדרכים חדשות. חברות תעופה, מלונאים, אתרים ומשרדי נסיעות אמורים להכין את כוח האדם שלהם לקראת העתיד הדיגיטלי המתרחב ולאפשר להם להסתגל למציאות החדשה. זה כולל מתן הדרכות ומימוש הזדמנויות לעובדים, ושיתוף פעיל של כל היחידות העסקיות כדי להבטיח שהחברה, מלמעלה למטה, מונעת על ידי חדשנות ושדרוגים דיגיטליים.

סליקת BSP ושיטת NDC

מערכות ההפצה הגלובליות (GDS – Global Distribution System) השתכללו מאוד במרוצת השנים והגיעו לרמות גבוהות, אבל תכנונם האינטרנטי הראשוני בוצע על בסיס מערכות ההפצה בכתב יד מהעבר הרחוק, שכללו כירטוס נייר על ידי סוכני הנסיעות, הורדת עותקי כירטוס הנייר על ידי חברות התעופה והעברתם למערכת סליקה מרכזית של יאט"א (BSP – Billing & Settlement Plan). בשיטה זו העבירו בזמנו הסוכנים את הניירת למסלקה המרכזית וזו חילקה את התשלומים לחברות התעופה, בהתאם למכירות שביצעו הסוכנים. היום כל העברות מתבצעות דיגיטלית בלחיצת כפתור, אבל הסירבול של הלוך ושוב נשאר כמו בעבר, במקום העברות תשלומים ישירים לחברות התעופה.

עוד לפני פרוץ משבר הקורונה החלו חברות תעופה לפעול בשיטת מכירות ישירות לצרכנים, המכונה NDC – New Distribution Capability, המבטלת את הסיבוך הביצועי של ה-BSP. בשיטה זו הבעלות על המכירות והתשלומים היא של חברת התעופה, הפועלת כרכזת נייטרלית עצמאית, המבצעת בעצמה כירטוסים ושינויים שונים בזמן אמת ומייתרת את קיומה ואת הצורך בהפעלתה של מסלקת BSP. אין כל ספק שמשבר הקורונה יגרום, במרוצת הזמן, לביטול מסלקת BSP והיא תיעלם מתעשיית התעופה. מערכות ה-GDS הוותיקות מתאימות עצמן כבר עתה לשינויים שיוצר ה-NDC.

הפוטנציאל של מערכת NDC

הפוטנציאל של NDC באמצעות ממשק תכנות יישומים (API – Application Programming Interface), מאפשרת לחברת תעופה להפיץ את התוכן שלה, כאשר הגישה הישירה אליה של הנוסעים ואפילו סוכני הנסיעות, מאפשרת ניהול עסקה אחת ברורה ויעילה, המייצרת מערך מחירים נמוך יותר ללקוח וגם לסוכנים, שיתפעלו את ה-NDC. הודות ל-NDC סוכנויות הנסיעות תהיינה מסוגלות להתאים יותר את הצעותיהן ללקוחות פרטיים, ולדרישות מתאם ריכוז התנועה ,(TMC – Traffic Management Coordinator) כדי להחיל מראש את כל הפרמטרים הדרושים לנסיעה ארגונית מוגדרת.

הסוכנים חייבים להיערך

יחד עם זאת, אסור לשכוח, כי NDC היא שיטה נוספת שגורעת מפעילות משרדי הנסיעות, בדיוק כמו מערכות – OTA – On Line Travel Agents. לכן, סוכני הנסיעות חייבים, בהתפתחות הדיגיטציה החדשה במשבר הקורונה, להיערך לקראת צמיחתה של מערכת NDC. כשהשיטה תורחב, יקבלו הסוכנים באמצעות NDC מחירי נטו ומהלקוח הם יגבו את העמלה (Mark Up)

Exit mobile version