Site icon IAS

דו"ח בטיחות IATA: אשתקד נרשמה ירידה בשיעור התאונות הקטלניות

נתוני יאט"א . freepik

ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א (IATA) פרסם ביום ג' (07 במרס 2023) את דו"ח הבטיחות לשנת 2022, ממנו עולה כי נרשמה ירידה בשיעור התאונות הקטלניות בהשוואה ל-5 השנים האחרונות (2018-2022). כמו כן, חלה עלייה של 25% בהפעלת הטיסות בהשוואה ל-2021 כשרוב הממשלות הסירו או הקלו במגבלות הקורונה. מספר הטיסות ב-2022 עדיין נמוך ב-31% לעומת 2019.

ב-2022 נרשמו יותר תאונות בתעופה המסחרית, 39 לעומת 29 ב-2021, אך שיעור התאונות הקטלניות השתפר. חמש תאונות אשתקד גרמו להרוגים לעומת שבע ב-2021. כתוצאה מכך, שיעור התאונות הקטלניות השתפר מ-0.27 למיליון טיסות ב-2021 ל-0.16 ב-2022, שהיה גם הנמוך בחמש השנים האחרונות.

למרות הירידה במספר התאונות הקטלניות, מספר ההרוגים עלה מ-121 ב-2021 ל-158 ב-2022. לפי IATA, מספר רוב ההרוגים התרחש בתאונת מטוס בודד: טיסת צ'יינה איסטרן 5735, שהתרסקה במרץ 2022 וגבתה את חייהם של 132 בני אדם. חברת התעופה המעורבת לא הייתה חברה ביאט"א, אך נמצאת ברישום של IOSA.  תקן IATA Operational Safety Audit (IOSA) הוא של התעשייה העולמית לבטיחות תפעולית בחברות התעופה. הוא משמש על ידי רשויות רבות בתוכניות הבטיחות הרגולטוריות שלהן. נכון לעכשיו 409 חברות נמצאות במרשם IOSA, כולל 107 חברות שאינם ב-IATA. אובדן חיים נרשם גם בתאונת חברת Precision Air בטנזניה, בה נהרגו 19 בני אדם.

"IOSA ממשיך להיות התקן העולמי לביקורת בטיחות תפעולית. לרשומים ב- IOSA יש רקורד בטיחות מצטבר שהוא פי ארבעה טוב יותר מאלו שאינם ב- IOSA, ברור שזה ממשיך לעשות את ההבדל. על ידי התמקדות בסיכוני בטיחות רלוונטיים תוך שמירה על קו בסיס של בטיחות, IOSA יתרום להעלאת רף הבטיחות עוד יותר. בנוסף, הערכת הבטיחות הסטנדרטית של יאט"א (ISSA), עבור מפעילי מטוסים קטנים יותר שאינם זכאים לתקן IOSA, מבטיחה שאנו מנסים לספק שיפור מתמיד בביצועי הבטיחות בכל תעשיית התעופה", אמר ווילי וולש (Willie Walsh), מנכ"ל IATA.

טרמינל נמל תעופה . Depositphotos

בשלוש מהתאונות, היו מעורבים אנשים בקרקע ולא נוסעי או צוות המטוסים. בתאונה שהתרחשה בנמל התעופה הבינלאומי של קונאקרי, אחמד סקאו טורה (CKY), בירת גינאה – נהרגו שני רוכבי אופנוע שחדרו למסלול ההמראה והתנגשו במטוס שנחת. בתאונה נוספת, רכב כיבוי נכנס למסלול ההמראה בנמל התעופה הבינלאומי חורחה צ'אבז (LIM), בלימה פרו, מה שהביא למותם של שני כבאים. תאונה שלישית התרחשה בנמל התעופה של מונטגומרי (MGM) באלבמה, כשעובד קרקע של חברת תעופה נבלע במנוע של מטוס זמן קצר לאחר שהגיע לשער ולפני כיבוי המנועים.

מניתוח נתוני התאונות בעשר השנים האחרונות עולה כי תעשיית התעופה שיפרה את ביצועי הבטיחות ב-48% עם שיעור תאונות של 1.21 למיליון טיסות לעומת 2.31 ב-2013, אז נרשמו 11 תאונות קטלניות שגרמו ל-173 הרוגים. במהלך חמש השנים האחרונות אירעו בממוצע כשבע תאונות קטלניות בשנה עבור מטוסים מסחריים (נוסעים ומטענים), שהביאו לממוצע שנתי של 231 הרוגים. IATA מסרה כי היא ממשיכה להתמקד בתמיכה בבעלי עניין בתעופה כדי להפחית באופן מתמשך את הסיכון למוות בתעשייה.

"תאונות נדירות בתעופה. נרשמו חמש תאונות קטלניות מבין 32.2 מיליון טיסות בשנת 2022. זה אומר לנו שטיסה היא בין הבטוחות ביותר. אבל למרות שהסיכון לטיסה נמוך במיוחד, הוא אינו נקי מסיכון. ניתוח מדוקדק של המגמות המתגלות גם ברמות הבטיחות הגבוהות הללו הוא מה שיהפוך את הטיסה לבטוחה עוד יותר. הדו"ח של השנה, למשל, אומר לנו שאנחנו צריכים לעשות כמה מאמצים מיוחדים באפריקה ובאמריקה הלטינית. הבטיחות היא בראש סדר העדיפויות של התעופה, והמטרה שלנו היא שכל טיסה תמריא ותנחת בבטחה ללא קשר לאזור או לסוג המטוס", אמר ווילי וולש .

Exit mobile version