Site icon IAS

גאלף אייר, שחקנית נוספת בשמי המזרח התיכון החדש

מטוס גאלף אייר , חברת התעופה הלאומית של ממלכת בחריין. צילום אתר החברה

"ישראל ובחריין הכריזו אתמול (שישי) על כינון יחסים דיפלומטיים", הודיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, זאת לאחר שיחה טלפונית שקיימו הנשיא האמריקני, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומלך בחריין חמד עיסא אל-חליפה.

עבד אל-לטיף אל-זיאני, שר החוץ של בחריין יחתום בשבוע הבא בבית הלבן על טריו הסכם שלום בין מדינת ישראל, איחוד האמירויות ובחריין. ביום חמישי (10 בספטמבר 2020) דיווחנו כי ערב הסעודית ובחריין הסכימו לפתוח את המרחב האווירי שלהן לכל הטיסות היוצאות מנתב"ג מזרחה ולא רק לטיסות של איחוד האמירויות. ההחלטה נתנה רוח גבית להסכם השלום עם איחוד האמירויות וצעד גדול של נורמליזציה מצדה של בחריין.

בחריין (Bahrain), נסיכות הנפט במפרץ הפרסי, בשליטה סונית למרות שרוב אזרחיה הם שיעים חוששת מאיראן ובשטחה ממוקם בסיס הצי של ארה"ב שמגן עליה. הקשר המשולש עם ישראל ואיחוד האמירויות הוא ככל הנראה בעל בסיס קיומי בזמנים אלו של האיום האיראני.

החלטה היסטורית בעלת השלכות משמעותיות לכלכלה ולתיירות בישראל. הנוסעים הישראלים יוכלו כעת לטוס בזמן קצר יותר ליעדים במזרח, מה שיגביר את התחרות בין חברות התעופה ומנגד יפחית את מחירי כרטיסי הטיסה ליעדי התיירות והמסחר במזרח הרחוק.

ממלכת בחריין, המכונה גם ממלכת שני הימים, היא מדינת אי הממוקמת במפרץ הפרסי ומחוברת בגשר לערב הסעודית, שנתנה את בירכתה להסכם השלום עם ישראל בתיווך אמריקני. בחריין היא אחד המרכזים הכלכליים החזקים במזרח התיכון, הודות לעידוד כלכלה חופשית והקמת מיזמים תיירותיים כמו מסלול פורמולה 1 ועוד.

מרכז הסחר העולמי במנאמה בירת בחריין. Depositphotos

מי את גאלף אייר ?

גאלף אייר (Gulf Air) היא חברת התעופה הלאומית של ממלכת בחריין, נוסדה ב-1950, אחת מחברות התעופה הראשונות שהוקמו במזרח התיכון. בסיסה הראשי נמצא בנמל התעופה הבינלאומי בחריין במנאמה בירת בחריין. כיום היא אחת מחברות התעופה הטובות בעולם המשרתת 49 ערים ב-27 מדינות. בשנת 2019 הטיסה 3.2 מיליון נוסעים לעומת 2.6 מיליון נוסעים ב-2018.

צי החברה הצעיר מונה 33 מטוסים צרי ורחבי גוף. חברת התעופה מהווה נכס לאומי המשמש כמניע לכלכלה ותומך בצמיחה הכלכלית של הממלכה. גאלף אייר שימשה כנותנת חסות של FORMULA 1 GULF AIR BAHRAIN GRAND PRIX ב-2004 והביאנלה, תערוכת התעופה הבינלאומית שהתקיימה בבחריין ב-2010.

האם צ'אד היא המצטרפת הבאה להסכמי השלום ?

שר החוץ, גבי אשכנזי, נפגש (ד') עם יו"ר הקבינט של צ'אד, עבדל-קרים דבי, ועם ראש שירותי המודיעין של צ'אד אחמד קוגרי. בפגישה דנו על חלון ההזדמנויות שנפתח במזרח התיכון לבניית גשרים בין עמים וכינון יחסים דיפלומטיים בין מדינות.

בפגישה שוחחו על שיתופי פעולה עתידיים בתחומים רבים ביניהם: איכות הסביבה, מים, חקלאות, בריאות, טכנולוגיה, מודיעין וביטחון, ועל הצורך בהידוק היחסים בין המדינות וקידום אינטרסים משותפים אזוריים. עוד סיכמו על קידום מפגשים הדדיים של משלחות לקידום פרויקטים אזרחיים כמו גם העמקת שיתוף הפעולה הביטחוני.

שר החוץ אשכנזי: "אני מברך את החלטת צ'אד לחזק את היחסים הדיפלומטיים בין המדינות ולהוביל לכינון יחסים דיפלומטיים מול מדינות נוספות באפריקה. אנו מחויבים לתהליך ומשרד החוץ מוכן לקדם שיתופי פעולה מיידיים בתחום התשתיות, חקלאות והמים ויכולים להעניק מיידית לצ'אד סיוע וציוד רפואי למאבק העולמי בקורונה".

Exit mobile version