Site icon IAS

במשבר הקורונה קשה יהיה להבריא את אל על

מטוס דרימליינר של אל על מתקבל בנתב"ג. צילום עוזי בכר

חברת אל על אמורה החודש לפרסם את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של 2021, שכנראה אמור להיות הפסדי, בעיקר בגין ההשפעות החריפות של משבר הקורונה. צריך לזכור, כי אל על הייתה כבר חברה מפסידה כשפרץ משבר הקורונה בחודש מרץ 2020. משבר שעדיין לא הסתיים גם בתום חודש יולי 2021 עם התפרצויות חדשות בארץ ובעולם. לאחר ששיבש את הנסיעות העסקיות והבינלאומיות, דיכא את החשק לצאת לנסיעות פנאי והבריח מהמטוסים את נוסעי הגיל השלישי, המהווים גורם מרכזי בטיולים מאורגנים, ניפץ המשבר את המודל העסקי של תעשיית התעופה כולה. בכך הצליח נגיף הקורונה לחסל שני עשורים של גידול בביקושים לטיסות.

אל על הייתה חברה מפסידה לפני המשבר

אל על הפסידה השנה ברבעון הראשון 86.1 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 139.6 מיליון ברבעון המקביל ב-2020. אומנם קיטון בהפסד הרבעוני, אבל כלכלית הוא לא אומר כלום, כי מדובר בחברה שהפסידה בשנת 2018 כ- 52.167 מיליון דולר, בשנת 2019 הפסידה 59.601 מיליון דולר ובשנת 2020 הפסידה כ-531 מיליון דולר. צריך לומר ביושר, כי הצטברות כה גדולה של הפסדים פוגעת בתזרים המזומנים של החברה, ובצירוף כל היסודות שמערערים את בסיסי הרווח וגידול התחרותיות, הסיכויים להבריא את אל על קשים ומורכבים מאוד.

בחודש מרץ השנה סיכמה אל על עם האוצר על קבלת סיוע ממשלתי בכמה פעימות בסכום של 210 מיליון דולר, על חשבון הסיוע הביטחוני במשך 10 שנים הבאות. מעשית זה כמו טיפה בים. רק סכום ההחזרים לנוסעים שטיסותיהם בוטלו עמד אז על 217 מיליון דולר. בהסדר עם האוצר סוכם גם כי אל על תבצע הנפקת מניות בסכום של 105 מיליון דולר נוספים ושבעל השליטה בחברה יזרים 43 מיליון להנפקה זו. הסדר שלא בוצע עד היום. בעקבות כך האוצר דורש מאל ומבעלי השליטה בה לממש את התחייבויותיהם.

הון אל על

סך הגרעון בהון של אל על ב-31 במרץ 2021 הסתכם לכ-237 מיליון דולר. הקיטון בגרעון בסך 19 מיליון דולר הושפע מחד מהנפקה ומימוש של כתבי אופציה בסך כולל של כ-83 מיליון דולר, אשר קוזז על ידי ההפסד לרבעון הראשון בסך של כ-86 מיליון דולר, ומנגד הושפע לחיוב בעיקר מקיטון בסך כ-22 מיליון דולר ביתרה השלילית של קרנות ההון בגין ירידה בשווי ההון השלילי של עסקאות גידור הריבית והדס"ל. את השינויים בנתונים אלה נראה בעת פרסום דוח הרבעון השני.

איחוד הון מניות

עכשיו מתכוונת אל על לקבל את אישור האסיפה הכללית לאיחוד הון המניות של החברה, הפחתת ערכן הנקוב של המניות והגדלת ההון הרשום. אבל מעבר לכך, חשוב יותר להגדיל את ההכנסות האמיתיות בגין פעילותה המבצעית, שהן עתה ברמות נמוכות מבעבר, כפי שמתרחש בכל העולם. כשלושה רבעים מחברות התעופה בעולם ביטלו או השעו טיסות אזוריות ומקומיות, ו-93% מהן ביטלו או השעו טיסות בינלאומיות. על פי איגוד הנסיעות העסקיות הבינלאומי, הזמנות החברות צנחו בשנת 2020 ב-85% ועדיין נשארו ברמת צניחה שכזאת גם בשנת 2021.

תלויים בנוסעי הפנאי

נוסעים עסקיים מהווים את פלח השוק הרווחי ביותר של חברות התעופה. בשנה רגילה, נסיעות עסקיות מהוות יותר ממחצית מהרווחים של חברות התעופה. מה גם שנוסעים אלה מהווים רק 9%  מכלל ציבור הטסים. לכן, ההזמנה הממוצעת בתשואה גבוהה של אנשי עסקים מניבה הכנסה פי 4.3 מהזמנת פנאי טיפוסית. כתוצאה מהירידה התלולה בנוסעים העסקיים תלויה עתה תעשייה התעופה כולה בנוסעי הפנאי. מכיוון שמטיילים אלה מניבים הכנסות נמוכות יותר והם מהווים חלק גבוה בביקושים המדולדלים, נידונות חברות התעופה, ביניהן אל על, לספוג ירידה בהכנסות ולצבור הפסדים משמעותיים.

Exit mobile version