Site icon IAS

בית המשפט בהולנד: "סכיפהול לא יפחית טיסות בעונת הקיץ 2023"

נמל התעופה סכיפהול באמסטרדם. צילום עוזי בכר

סכיפהול, נמל התעופה הבינלאומי הראשי של הולנד ואחד מנמלי התעופה העמוסים ביותר באירופה, מוגבל כיום ל-500,000 טיסות בשנה. עם זאת, נמל התעופה המשיך להיאבק כדי להתמודד עם הביקוש לאורך 2022, בעיקר בשל מחסור חוזר בכוח אדם וחידוש פתאומי של התנועה האווירית, מה שהוביל לשיבושים גדולים.

לפיכך, ביוני 2022, הרשויות ההולנדיות הודיעו כי יפחיתו את מספר הטיסות השנתיות ל-460,000 מנובמבר 2023, ו-440,000 בשנה הבאה. הפחתה משמעותית של 12% מהמגבלה הנוכחית של 500,000. באופן רשמי, ההחלטה להגביל את מספר הטיסות התבססה על חששות בנוגע לרעש וזיהום אוויר.

ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א (IATA) הצטרף לחברות התעופה KLM, איזי ג'ט, דלתא איירליינס, TUI, בריטיש, לופטהנזה, Corendon ועוד, בתביעה משפטית נגד ממשלת הולנד לאחר ההחלטה לצמצם את מספר הטיסות בנמל התעופה הבינלאומי סכיפהול אמסטרדם בטענה להפרת תקנות האיחוד האירופי והסכמים בינלאומיים.

בית המשפט של צפון הולנד הסכים עם חברות התעופה לאחר שקבע שממשלת הולנד לא פעלה לפי הפרוטוקולים המתאימים להליכי החוק האירופי בעת הצגת ההצעה החדשה להסדרה הזמנית. על פי הכללים האירופיים, כל מדינה שרוצה לצמצם את קיבולת הטיסה של כל נמל תעופה יכולה לעשות זאת רק לאחר הליך קפדני.

הליך קפדני זה כרוך בכך שהמדינה מכינה צעדים רבים שיכולים לפתור את הבעיה, כלומר ממשלת הולנד הייתה צריכה למפות אמצעים אחרים שיכולים להפחית את זיהום הרעש ולהתייעץ עם כל בעלי העניין. אם שאר הצעדים שנקבעו ייחשבו כלא יעילים, המדינה יכולה להציע צמצום תנועות הטיסה. עם פסיקת בית המשפט לטובת חברות התעופה, ממשלת הולנד לא יכולה לבקש מנמל התעופה סכיפהול להפחית את קיבולת הטיסה שלו לעת עתה.

וילי וולש, מנכ"ל יאט"א. צילום IATA

מנכ"ל ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א (IATA), ווילי וולש (Willie Walsh), שתמך בחברות התעופה אמר: " השופט הבין שממשלת הולנד הפרה את חובותיה בקיצור תהליכים שיביאו לקצץ במספר הטיסות בסכיפהול. החלטה זו מעניקה יציבות חיונית לחברות התעופה הפועלות בסכיפהול."

ווילי וולש מזהיר שלמרות שחברות התעופה ניצחו נגד ממשלת הולנד בסיבוב הזה, האיום של קיצוץ טיסות בנמל התעופה סכיפהול עדיין קיים, במיוחד לאחר שנמל התעופה הודיע על רצונו להפחית את טיסות הלילה. בדומה להצעה שהציגה ממשלת הולנד, הודעת נמל התעופה נעשתה ללא התייעצות והייתה מאותה סיבה סביבתית.

איומים כאלה מקשים בהרבה על חברות התעופה להשיג סלוטים בנמל התעופה, מסכנים את לוחות הזמנים של הטיסות ומשפיעים על כלכלת התעופה הכוללת. זו הסיבה שחברות התעופה מגבירות את העבודה עם הגורמים הרלוונטיים למציאת פתרון מאוזן להפחתת זיהום הרעש מבלי לעבור מיד להפסקת טיסות, בהתאם לחוקים האירופיים.

Exit mobile version