Site icon IAS

ארגון יאט"א מבקש שיתוף פעולה מצד הרגולטורים

תעופה: היטל על מערכות ההפצה הגלובלית צילום Depositphotos

תעופה: היטל על מערכות ההפצה הגלובלית צילום Depositphotos

ב-19 במרץ 2020 פרסמנו כי בית המשפט המחוזי קיבל  את עתירתם של סוכני הנסיעות הישראלים וקבע כי יאט”א – ארגון התעופה הבינלאומי לא יוכל לנתק ממערכותיו סוכני נסיעות אשר נמנעו מהעברת כספי צרכנים עבור טיסות שהתבטלו בעקבות משבר הקורונה

סוכני הנסיעות נדרשו לשלם את התשלום החודשי (ב-18 במרץ) למסלקה של ארגון התעופה הבינלאומי יאט”א. התשלומים אמורים היו לכלול בעיקר הזמנות שכבר בוטלו והתשלום עבורן אמור להיות מוחזר לצרכנים דרך סוכני הנסיעות. חרף פניות חוזרות ונשנות מצד התאחדות משרדי הנסיעות, סרבו ביאט”א לאפשר בעת העברת התשלום החודשי את קיזוז הסכומים של הכרטיסים שבוטלו הן על ידי הצרכנים והן עקב ביטולי טיסות של חברות התעופה. בכך מנעו למעשה את האפשרות כי הכסף יוחזר בסופו של דבר לצרכן.

חברות התעופה נוהגות להשיב באמצעות המסלקה כספים בגין הזמנות שבוטלו מכספים שמגיעים עבור ההזמנות החדשות הנכנסות מדי חודש, אולם מאז פרוץ משבר הקורונה, לא מתקבלות הזמנות חדשות ולראשונה בחיי הענף נוצר מצב בו באם היו מעבירים הסוכנים את הכספים עבור הזמנות שבוטלו – היו חברות התעופה חייבות מאות מיליוני דולרים לסוכנים עבור לקוחותיהם הצרכנים. לאור מצבן הקשה של חברות התעופה, היה קיים חשש גדול כי חברות התעופה לא יוכלו להשיב את הכספים עבור ההזמנות שבוטלו ומאות מיליוני דולרים מכספי הציבור היו יורדים לטמיון.

אתמול (ו')  ה-3 לאפריל 2020 משרד התחבורה האמריקני פרסם הודעה בה הוא דורש מחברות התעופה להעניק החזרים כספיים לנוסעים שטיסותיהם בוטלו או עוכבו בשל שינוי משמעותי בלוח זמני הטיסות, בנוסף לאיחוד האירופי שפרסם עוד קודם הודעה דומה, מגיעה מנגד אגרת שנשלחה ע"י מנכ"ל יאט"א (ארגון חברות התעופה הבינלאומי) אלכסנדר דה ג'וניאק לסוכני הנסיעות:

"תעשיית התעופה העולמית עוברת את המשבר החמור ביותר אי פעם . מגפת COVID-19 וסגירת הגבולות ע"י המדינות הביאו לקיפאון בהובלה האווירית. שליש מהצי העולמי מושבת והערכה שההכנסות ממכירת כרטיסי הטיסה ירדו השנה ב-44% בהשוואה ל-2019. אין תקדים למה שחווים הנוסעים ואתם, שותפינו סוכני הנסיעות.

כמפעילה של המערכת הפיננסית של תעשיית התעופה, שבימים כתיקונם מעבדים למעלה מ-1.25 מיליארד דולר מידי יום, עומדת בפנינו האחריות העצומה לשמור על האבטחה והשלמות של מערכות אלו בתקופה בה הרבה יותר מזומנים יוצאים ממה שנכנסים.

יחד עם זאת, אנו יודעים כי חברינו ושותפינו העסקיים סומכים עלינו שנדע להכיר באתגרים יוצאי הדופן העומדים בפניהם ולהראות גמישות רבה ככל הניתן. אנו עושים כמיטב יכולתנו בכדי לעמוד בציפיות אלו מבלי לפגוע ולסכן את עמוד השדרה הפיננסי של התעשייה.

עבור סוכני הנסיעות המשמעות היא שאנחנו מאפשרים איחור קטן בתשלומים ללא קנסות. אמנם מועדי ההעברה פועלות לפי לוחות הזמנים של ה-BSP אך אנו נוקטים בגישה גמישה והנתונים מאשרים זאת.

יתר על כן, אנו מאפשרים לסוכני הנסיעות להמשיך למכור בשיטות מאובטחות גם כאשר הם מאחרים בתשלומים. אנו יודעים שבימים אלו יתכן שיהיה קשה עד בלתי אפשרי לקבל דוחות כספיים מבוקרים או ערבויות כספיות ולכן אנו מציעים להאריך בחודש את הדבר.

תעופה: כולם במשבר הקורונה. צילום Depositphotos

החזרים כספיים

"תעשיית התעופה חווה משבר נזילות קריטי. רוב חברות התעופה מוציאות יותר כספים כהחזר לנוסעים מכפי שהן מכניסות ממכירת כרטיסי טיסה. כמעט בלתי אפשרי עבור חברות התעופה למצוא אמצעים כספיים מספיקים להתמודדות בפני פשיטת רגל.

בהקשר זה אנו מאמינים שהפתרון הטוב ביותר עבור חברות התעופה ועבור סוכני הנסיעות הוא שהרגולטורים יקלו על הדרישות להחזרי כספים ויאפשרו לחברות התעופה להנפיק שוברי זיכוי. ניתן לנהל שוברים אלו באמצעות תוכנית ה- BSP וזה יסיר את הלחץ הנמצא כיום על סוכני הנסיעות להחזרת כספים. אנו מודים שהרגולטורים בקנדה, קולומביה והולנד הכירו בנחיצות גישה זו ומקווים שגם אחרים ינהגו כך.

למרות שאני יודע שזו לא התשובה לה ציפיתם , חשוב שתבינו שיאט"א פועלת למציאת פתרון לבעיה. אלו ימים קשים לתעשיית התעופה, אבל יחד נעבור את זה."

 

Exit mobile version