Site icon IAS

אנ"א האבירים בעכו: הפתעת אירוח מעל ומעבר למצופה

המבנה המרשים של אכסניית אנ"א בעכו. צילום שוש להב

בנעורי (מזמן מזמן), הייתי פעילה בתנועת הצופים, ושהייה באכסניות נוער היתה שכיחה למדי. כאשר לאחרונה עלה אצלי הרעיון להתארח באחת מאכסניות הנוער של עמותת אנ"א, חלף בי הרהור: את מתרפקת על ימי הנעורים? אכסניה? בגילך?? אז מה שהוריד מעט את החשש, הוא שבסיורים שלי בעכו הבחנתי במיבנה מרשים שהשלט שעליו העיד שזו אכסניית נוער, ומה שהוביל להחלטה להתארח בו, היה השיטוט באתר האינטרנט המושקע שלו. את האכסניה המסוימת הזו בחרתי בגלל הטיולים שתיכננתי בגליל המערבי בכלל ובעכו בפרט, ועל זאת תקראו בהמשך. עתה צריך להתרכז בעיקר – הוא מקום הלינה, ממנו נצא לטייל ואליו נחזור.

לשמחתי כי רבה, חוויתי את אחת ההפתעות המהנות והמומלצות בתחום האירוח והלינה בישראל, ואם תרצו שאמדוד בכמות כוכבים – אז לא אגזים אם אומר ששפע הכוכבים שנצצו לי מהעיניים, העידו על כל הטוב הזה שגיליתי באכסניית אנ"א בעכו. אם מצאתי משהו "חיובי" בצל הקורונה – הוא שבתקופה בה לא מגיעות משלחות נוער מחו"ל ולא מתקיימים כנסים בתחומי חינוך, מצאתי כאן חדר פנוי להתארח בו (באמצע השבוע). ואם יש משהו שהצטערתי עליו – הוא שלא התארחתי קודם לכן במסגרת המפתיעה לטוב הזו.

חומות עכו העתיקה ממול לאכסניית הנוער עכו. צילום שוש להב

אגודת אכסניות הנוער בישראל                                                             

אגודת אכסניות הנוער בישראל (אנ"א), הנמצאת תחת חסות משרד החינוך, מינהל החברה והנוער, נוסדה בשנת 1937 כעמותה ציבורית הפועלת ללא מטרות רווח, בתחומי הארחה, תיירות והדרכת טיולים. תחומי העיסוק העיקריים של אנ”א הם מתן שירותי לינה, כלכלה, אירוח, תיירות, ארגון והדרכת טיולים ליחידים, משפחות וקבוצות, הן מהארץ והן מחו”ל, במחירים נוחים. אנ"א חלוצה בענף התיירות באימוץ התקן לאיכות ומצוינות בשירות בתחומי הארחה, תיירות והדרכת טיולים, ומייחסת חשיבות עליונה לאיכות השירות, מקצועיות העובדים ורמת ניהול אכסניות הנוער ויחידות המשרד הראשי.

אנ"א חברה בפדרציה הבינלאומית של אכסניות הנוער. בפדרציה חברות קרוב ל – 4,000 אכסניות מכל רחבי העולם. אנ"א שותפה מלאה בפעילויות בינלאומיות המתקיימות מפעם לפעם בחסות הפדרציה הבינלאומית. מיפגשים אלה הם גם הזדמנות לפגוש נציגים של מדינות שאינן בקשרים עם מדינת ישראל, ולהראות להם את הפנים היפות של ארצנו. נושאים של חינוך ונוער, תיירות וארוח – הם בהחלט שפה בינלאומית ומחברת.

לאנ"א 18 אכסניות נוער הפזורות במרחבי ישראל, מצפון הארץ ועד אילת בדרומה. מבחינתי, אין ספק שהאכסניה בעכו היתה רק הטעימה הראשונה מהן…

חדר מרווח עם מרפסת ונוף. צילום שוש להב 

האכסניה המלבבת של אנ"א בעכו

אתחיל במיקום המנצח בה נמצאת האכסניה של אנ"א בעכו: במרכז העיר העתיקה בעכו, 5 דקות הליכה מהאטרקציות המרכזיות, 10 דקות הליכה לים ולנמל, ובין לבין מסעדות ובתי קפה, חנויות למכירת חומוס ופלאפל, פיתות ומתוקים, חנויות למזכרות, מסגדים כנסיות ובתי כנסת. וחנייה! ממש בסמוך ובסכום מצחיק – תסדרו זאת עם האכסניה. ומחירי השהות באכסניה: בעונה החמה המחיר נע החל מ 520 ₪ (לינה לזוג וארוחת בוקר), ומחוץ לעונה החל מ 420 ₪. תבדקו באתר או טלפונית לגבי מבצעים וצ'ופרים נוספים (כמו טיולים מגוונים ועוד).

הנוף הנשקף ממרפסת החדר באכסניית אנ"א בעכו. צילום שוש להב

המבנה עצמו מעורר כבוד, והפנים משלים את החוץ. מבואה מרווחת ומעוצבת יפה, נעים לשבת בכורסאות הנוחות ולהיכנס לאווירה. 76 החדרים ענקיים, מאובזרים להפליא ובנוחות מירבית, עם מיזוג אויר, טלויזיה גדולה, ווי פיי חופשי, פינת קפה מקלחת מרווחת ושירותים, מגבות רכות, מיטה רחבה עם מזרן משובח ושפע חלונות ואור. החדרים מתאימים לזוגות ולמשפחות ובכל החדרים מרפסות בגדלים שונים. במתחם: כיתות לימוד לסמינרים, אולמות לכנסים חינוכיים וגם בית כנסת, פטיו תחת כיפת השמים וגג שממנו נשקפים נופיהם הקסומים של עכו והגליל המערבי. תעלו לגג העליון – ולא תרצו לרדת מגג העולם… קצרה היריעה מלתאר את מה שרואים מכאן.

אוכל – גם האורחים של אכסניות הנוער צועדים על קיבתם, ואני מתכוונת לארוחת הבוקר הישראלית העשירה, המוגשת בחדר האוכל המרווח והמאוורר, שההיצע בו מבלבל ממש, מה לקחת קודם. ההקפדה על הנחיות התו הסגול, כמות הסועדים, ריחוק חברתי, אלכוג'ל ומסיכות מעל האף, הגשה ע"י עובדי חדר האוכל, כלים אישיים – הגייני ואסתטי. וטעים! אפשר להתארח בחצי פנסיון – בשישי בערב ובשבת מוגשות ארוחות לפי הזמנת האורחים, אך בשאר ימי השבוע ההמלצה היא לצאת לאזור הסמוך לאכסניה ולהתענג על השפע הקולינרי שעכו העתיקה מציעה. יש לציין שהארוחות המוגשות באכסניה הן גלאד כושר!

קאיד קואס מנהל אכסניית אנ"א בעכו. צילום שוש להב

מנהל עם אתגר

אני תמיד סקרנית להכיר את מי שמנהל את המקומות בהם אני מתארחת, והפנים שמאחורי אכסניית הנוער בעכו הם של קאיד קואס. צעיר, נשוי ואב לשלושה ילדים וכלב. בן העדה הדרוזית וגר בג'וליס, ושפות האם שלו ערבית ועברית. שירת בצה"ל בקצונה, בשביל אמא למד ראיית חשבון ועשה תואר כלכלי, אבל בשביל הנשמה התחיל לעסוק בתיירות (וגם שני הבנים הקטנים שלו כבר מגלים משיכה לתחום). קאיד עבד באכסניות אנ"א שונות בארץ ואף ניהל כמה מהן. לאכסניה של עכו הקיימת קצת מעל 10 שנים, הגיע לפני כ- 9 שנים, כמעט מההתחלה.

קאיד מספר בהתלהבות שמתחת לאכסנייה התגלתה עיר עתיקה שלמה, ולכן בניית האכסניה נעשתה על משטח ענק של "תקרה צפה", כדי שהעתיקות לא תפגענה. בהיות עכו עיר מורשת של אונסק"ו, היתה הקפדה יתרה בבניית האכסניה, כמו לדוגמא, האבן בה נבנתה דומה לחומות עכו וגובהה בדיוק כגובה החומות. הוא גאה בהיות האכסניה "ירוקה", חסכונית ואקולוגית. בימים כתיקונם מתארחים כאן בממוצע כ- 60 אלף אורחים בשנה, 40 אחוזים מהם משפחות (בעיקר בסופ"ש). קאיד מרגיש בתפקידו כשליחות חינוכית, לאהבת הארץ והרחבת הידע לאורחיו – בני נוער ומבוגרים כאחד. אני שואלת אותו מה לדעתו הייחוד של האכסניה בעכו, והוא פוצח בשיר הלל לעיר, לשילוב הבין דתי ועדתי, ומשוכנע שהקמת האכסניה בעכו, בעיקר במיקום המיוחד שלה, הטילה זרקור מאיר ומושך על חמודותיה של העיר, שהתפתחה מאד לצד האכסניה.

לאור הצלחת האכסניה בעכו, אני תוהה אילו אתגרים נוספים נותרו לקאיד, והוא עונה: "החלום שלי הוא לפתח את העתיקות המשתרעות מתחת למיבנה האכסניה, ואנו חושבים על שת"פ פורה בנדון עם מכללת הגליל המערבי, בה יש מחלקה לשימור עתיקות". בינינו, קטן עליו…

תצפית מגג האכסניה בעכו אל הים התיכון. צילום שוש להב 

לאן נטייל בעכו?

כאמור, עכו העתיקה הוכרזה כעיר מורשת עולם ע"י אונסקו, ויש בה אטרקציות אין סופיות לבקר, לטייל ולחוות. כפי שציינתי כבר, האכסניה נמצאת ממש במרכז העיר העתיקה. תחצו את הכביש קדימה, ותגיעו למוזיאון "אוצרות בחומה" שבו שלל אוספים יפיפיים. טיילו על החומות העבותות של העיר ותתרשמו מהעוצמה שלהן. מהאכסניה תחצו שמאלה, ותגיעו לשכיית החמדה של "אולמות האבירים". מאד כדאי להסתייע בהדרכה של מדריך או באוזניות השמע במגוון שפות.

במתחם הענק אל תחמיצו את אולמות ההוספיטלרים, כלא עכו, מוזיאון עוקשי, הגן בכניסה, מרכז המבקרים והסרט המוקרן בו, ואת גן הבוסתן הנסתר והקסום. ניתן לבלות כאן חצי יום ולא להרגיש כיצד חולף לו הזמן. בית הכנסת הטוניסאי הוא פנינה של ממש. בנמל הדייגים שוקק המבקרים, כדאי לבקר גם באור יום וגם בלילה (מאד רומנטי), וכייף לעלות על ספינת טיולים ולשוט לאורך הנמל והחומות. ועוד לא הזכרתי את המסעדות ובתי הקפה וחנויות האוכל… וזו ההזדמנות להמליץ על מסעדת אלמרסא, הממוקמת בנמל עכו, שטעמיה המשובחים עדיין נשמרים על לשוני.

להצעות נוספות לטיולים בעכו, היכנסו כאן: https://www.familygo.co.il?p=103391

לאתר אנ"א: https://www.iyha.org.il/

לאתר אנ"א עכו: https://www.iyha.org.il/akko-hostel

Exit mobile version