Site icon IAS

אל על הפסידה 166.771 מיליון דולר בחציון הראשון של השנה

מטוס דרימליינר של אל על מתקבל בנתב"ג. צילום עוזי בכר

אל על הפסידה בחציון הראשון של השנה 166.771 מיליון דולר. ברבעון השני של השנה הפסידה אל על 80.681 מיליון דולר. ב-6 החודשים הראשונים של השנה היה היקף הפעילות של אל על 22% בהשוואה להיקף הפעילות באותה התקופה ב-2019, ב-2020 היה היקף הפעילות של אל על באותה התקופה 38% באותה התקופה בהשוואה ל-2019. בתום החציון הראשון עבדו בחברה 2,873 עובדים כש-1,371 עובדים היו בחל"ת.

בכך נמשך רצף ההפסדים של אל על לאחר שאת שנת 2020 היא סיימה בהפסד עתק בסך כ-531 מיליון דולר, הפסידה 59.601 מיליון דולר בשנת 2019 והפסידה 52.167 מיליון דולר ב-2018.  הצטברות ההפסדים הגדולה מתבלטת מאוד מול ההתחייבות השוטפות והלא שוטפות של אל על בסכום של 3.369 מיליארד דולר.

ההתחייבויות השוטפות של החברה ליום 30 ביוני 2021 הסתכמו לסך של 2.129 מיליארד דולר, שזה גידול של כ- 154 מיליון דולר ביחס ליתרתן ליום 31 בדצמבר 2020 .  בהוצאות המכירה חל קיטון של כ-7.5 מיליון דולר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, הנובע ברובו מירידה בהוצאות שכר, מקיטון בהוצאות העמלה בשל הירידה במכירות וקיטון בהוצאות הפרסום והשירותים המקצועיים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

ההתחייבויות הלא שוטפות של החברה ליום 30 ביוני 2021 ,הסתכמו לסך של כ-1.240 מיליארד דולר, קיטון של כ-47 מיליון דולר ביחס ליתרתן ליום 31 בדצמבר 2020 ,הנובע בעיקר מקיטון בהתחייבויות לזמן ארוך בגין חכירות ומכשירים פיננסיים לגידור ריבית, אשר קוזז בחלקו ע"י גידול בהכנסות מראש בגין נקודות מועדון.

נכון ליום 30 ביוני 2021 ,לחברה גרעון בהון החוזר בסך של כ-1.771 מיליארד דולר בהשוואה ל-גרעון של 1.760  מיליארד דולר ליום 31 בדצמבר 2020.

מטוסי אל על בנתב"ג. צילום עוזי בכר

הערת עסק חי

למרות השלמת קבלת מימון המדינה בסך של 210 מיליון דולר, היות ויכולת החברה לעמוד בכל התחייבויותיה הפיננסיות תלויה, בין היתר, בקיומם של אירועים שאינם בשליטה מלאה של החברה ואשר אינם וודאיים והינם הכרחיים על מנת לאפשר לחברה להתמודד עם השלכות משבר הקורונה, נכון למועד אישור הדוחות הכספיים קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי. בדוחות הכספיים לא נכללו התאמות לגבי ערכי הנכסים וסיווגם ולגבי ערכי ההתחייבויות, שיתכן ותהינה דרושות אם החברה לא תוכל להמשיך ולפעול כעסק חי.

הוצאות הנהלה וכלליות

בהוצאות ההנהלה והכלליות חל קיטון של כ- 9.6 מיליון דולר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד,  זאת בעיקר כתוצאה מהירידה בהוצאות שכר, הוצאות פחת נכסים בלתי מוחשיים שהסתיימה תקופת הפחתתם, ומירידה בשירותים המקצועיים והוצאות אחזקת מערכות מידע.

מחירי דלק

בחציון הראשון לשנת 2021 חלה עלייה חדה במחירי הדלק הסילוני ("דס"ל") לעומת התקופה המקבילה בשנת 2020 – 55% במחיר חבית נפט גולמי ו-52% במחיר הדס"ל. בתקופה המקבילה אשתקד, משבר הקורונה גרם לירידה חדה שהחלה לקראת סוף חודש פברואר 2020 והמשיכה ביתר שאת במהלך חודש מרץ וברבעון השני בשנת באותה שנה .

היצע המושבים (ASK קטן בכ-41.2% ורווח-נוסע-ק"מ מוטס  (RPK) קטן בכ-49.2% במחצית הראשונה לשנת 2021 לעומת התקופה המקבילה אשתקד עקב השפעת מגפת הקורונה החל מחודש מרץ 2020 (והשפיעה דאז רק על חלק מהתקופה) שיעור התפוסה (LF) של החברה ירד בכ-  13.6% בתקופה המדווחת לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בחציון הראשון לשנת 2021 חל גידול של 5.3% בכמות המטען המוטס בטונות וגידול של 21.2%  במטען המוטס משוקלל מרחק (RTK).

ההכנסות מהפעלה קטנו בחציון השנתי בכ- 133 מיליון דולר, כ-28.1%  ביחס להכנסות בחציון הראשון לשנת 2020 .הכנסות  מהטסת נוסעים קטנו בכ-106 מיליון דולר, כ-37.6%. הירידה בהכנסות מהטסת נוסעים נובעת מהשלכות משבר הקורונה אשר הביאו לירידה חדה בטיסות הנוסעים הסדירות בחודש מרץ 2020 ועד להפסקתן הכמעט מוחלטת ברבעון השני בשנת 2020.

הקיטון המשמעותי בשעות הטיסה בשל משבר הקורונה, כמתואר לעיל, התבטא בהקטנת הוצאות ההפעלה בתקופה המדווחת בכ-115 מיליון דולר, קיטון של כ-22.1% ביחס לחציון המקביל אשתקד,

הוצאות המימון, נטו הסתכמו בכ-41.7 מיליון דולר בהשוואה לכ-135.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. עיקר הקיטון נובע מהוצאה בסך של כ-86.4 מיליון דולר במחצית הראשונה לשנת 2020 לעומת הכנסה בסך כ-4.1 מיליון דולר בחציון הראשון לשנת 2021 ,וזאת בגין עסקאות גידור דס"ל שלא הוכרו חשבונאית כאפקטיביות בשל הירידה בהיקפי הפעילות ביחס לפעילות שתוכננה בעת ביצוע עסקאות הגידור.

תזרים מזומנים

ברבעון השני לשנת 2021,  לחברה תזרים מזומנים מפעילות שוטפת בסך של כ-151 מיליון דולר לעומת תזרים שלילי בסך של כ -23 מיליון דולר ברבעון השני לשנת 2020 .הגידול בסך של כ- 174 מיליון דולר, נובע מהשיפור ברווח לפני מס בסך של כ- 27 מיליון דולר, מקבלת מימון מהמדינה בסכום של כ-210 מיליון דולר ע"י תשלום מראש עבור הטסת כח אדם במערך אבטחת התעופה, אשר קוזז בחלקו ע"י הפקדות לנאמן עבור תוכנית היפרדות מעובדים, בסכום נטו של כ-172 מיליון דולר. בנוסף, תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הושפע באופן שלילי בגין תשלומי חובות העבר של החברה בהיקף של כ- 106 מיליון דולר, בין היתר עבור לקוחותיה בגין טיסות שבוטלו בתקופת המשבר, ומאידך הושפע באופן חיובי כתוצאה מגידול בפעילות, בעיקר מצבירת הכנסות מראש בשל מכירת כרטיסי טיסה בתקופת הדוח לתקופות עתידיות.

Exit mobile version