Site icon IAS

אל על: הפסד של 137 מיליון דולר לפני מסים ברבעון השלישי 2021

מטוס אל על צילום דוברות אל על

אל על מדווחת על התוצאות הכספיות לרבעון השלישי 2021:

גידול עקבי בהכנסות זה הרבעון הרביעי ברציפות. ההכנסות טיפסו ל-253 מיליון דולר ברבעון וחל גידול של 35% בהיקף פעילות הטיסות עם  קפיצה  של 44% בהכנסה מנוסע ברבעון השלישי בהשוואה לקודם. שמירה על רווח תפעולי תזרימי חיובי (EBITDAR), זה הרבעון השלישי ברציפות והחברה נמצאת בפעילות של כ-38% אחוזים בלבד ביחס לתקופה טרום קורונה: דבר המבטא את פוטנציאל הצמיחה הגדול הטמון באל-על.

אביגל שורק, מנכ"ל אל על: "תוצאות הרבעון השלישי, בתוך סערת זן הדלתא,  משקפות את היכולת שלנו לפעול באופן גמיש ויעיל ולהגיב במהירות למצב השוק. למרות שאנו פועלים בסביבה עסקית בעלת ראות מוגבלת אנו מחוייבים להסתכל רחוק יותר ולפתח מנועי צמיחה משמעותיים, זאת במקביל  לחיזוק מתמיד של מבנה ההון שלנו ״

להלן עיקרי הפעולות שהחברה נוקטת בהן בתקופה מאתגרת זו:

ניהול גמיש ומותאם לסביבה משתנה:

ניהול והרחבת פעילות טיסתית בנתיבים בהתאם להתאוששות הקיימת בביקושים

מהפך בפעילות  הדיגיטל: נרשם היקף הזמנות הגבוה מזה ב-2019

הסכם התייעלות נוסף לפרישה מרצון של עובדים, מעבר ל-1,900 מהם נפרדה החברה

הרחבת מקורות מימון:

סיוע מהמדינה בהיקף של עד 103 מיליון דולר, מרבית סכום זה יוזרם על ידי בעל השליטה. סכום נוסף של כ-20 מיליון דולר צפוי להיות מוזרם חברה על ידי המדינה כמקדמה עבור השתתפותה בהוצאות הביטחון.

הסכמים למימון מחדש של מטוסים בסך כולל של 45 מיליון דולר

צפי להתייעלות בהוצאות שאינן בשכר, בהיקף של עשרות מיליוני דולרים בשנה

מינוף והצפת ערך של מועדון הנוסע המתמיד בדרך של גיוס חוב כנגד נכסי הקניין הרוחני

הסכמות עם בנקים, מוסדות פיננסים ומחכירים הצפויות להקל על תזרים המזומנים

כוונה להמשך הפחתת הוצאות תפעוליות והתאמתן להיקף הפעילות

קידום מהלכים לפיתוח עסקי:

בחינת דרכים להרחבת השימוש במותג "אל על" לתחומים כגון תיירות ומלונאות

מגעים ראשונים עם ארקיע נתיבי אויר ושרותי תעופה בע"מ לבחינת עסקה אפשרית

פיתוח פעילות בתחומי התיירות ושירותי הקרקע

פיתוח פעילות המטען

פיתוח פעילות צפון אמריקה

עיקרי התוצאות:

במהלך הרבעון השלישי של 2021 התמודדה אל על עם החרפה מחודשת של מגבלות התנועה בעקבות התפרצות זן הדלתא. חרף זאת, מגמת ההתאוששות נמשכת והחברה מדווחת על גידול בהכנסות מהפעלה והמשך שיפור בפרמטרים תפעוליים.

אל על מדווחת ברבעון השלישי של 2021 על המשך מגמת השיפור בתוצאותיה הכספיות:

רבעון רביעי ברציפות של גידול עקבי בהכנסות הפעלה ל-253 מיליון דולר – גידול של 14% בהשוואה להכנסות הפעלה ברבעון הקודם וגידול של יותר מ-500% בהשוואה לרבעון המקביל.

צמצום של 13.2% בהפסד הגולמי ל-17.1 מיליון דולר, בהשוואה לרבעון הקודם וצמצום של כ-72% בהשוואה להפסד הגולמי ברבעון המקביל.

שמירה על EBITDAR חיובי, זה הרבעון השלישי ברציפות, של 3 מיליון דולר, בהשוואה לכ-20 מיליון דולר ברבעון הקודם, וזאת נוכח מגבלות התנועה המשמעותיות בעקבות התפשטות זן הדלתא.

בסוף חודש אוגוסט 2021, עם אישור הממשלה את מתווה ההקלות בנוגע למגבלות הקורונה הקיימות ובפרט ההקלות בדבר יציאת ישראלים לחו"ל, חודשה מגמת ההתאוששות בביקושים ובמכירות כרטיסי טיסה על ידי החברה.

גידול של 32% בהכנסות ממכירת כרטיסים ברבעון השלישי של 2021 ל-184.3 מיליון דולר, בהשוואה לרבעון הקודם.

גידול של 40% בתנועת התושבים היוצאים מתחילת השנה, במיוחד ברבעון השלישי של 2021.

היקף הפעילות של אל על גדל ברבעון השלישי של 2021 ל-38% ביחס להיקף הפעילות ב-2019, וזאת בהשוואה לכ-31% ברבעון הקודם.

גידול של כ- 13% ביבוא וכ- 22% בייצוא בתנועת המטענים בתשעת החודשים הראשונים של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בניטרול חובות עבר, תזרים מזומנים מפעילות שוטפת של כ-(25-) מיליון דולר, אשר מתוכו תשלום חכירות וריבית הינו כ-26 מיליון דולר.

במהלך חודש אוקטובר 2021 אישרה הממשלה את מדיניות התיירות בדבר כניסת תיירים לישראל, אשר נכנסה לתוקף החל מיום 1 בנובמבר 2021, ואשר צפויה להשפיע על המשך מגמת הביקושים.

החברה מעריכה כי המכירות ברבעון הרביעי לשנת 2021 יהיו גבוהות ביחס למכירות של הרבעון השלישי, וישקפו את מגמת ההתאוששות והחזרה המדורגת לפעילות של החברה. עם הסרת מגבלות התנועה לאחר התמתנות התחלואה והשפעת מבצע מנת החיסון השלישית, ביחד עם ההקלות בתנועה הטראנס אטלנטית בין ארה"ב לאירופה ואישור ה-FDA לחיסוני ילדים מתחת לגיל 12, החברה מצפה להמשך מומנטום חיובי בענף ובפעילות החברה גם לאורך שנת 2022.

ההכנסות מהפעלה גדלו ברבעון השלישי של 2021 בכ- 213.8 מיליון דולר, כ- 546% ביחס להכנסות ברבעון השלישי לשנת 2020.

הוצאות ההפעלה של החברה הסתכמו ברבעון השלישי של 2021 לכ-270 מיליון דולר. מתוך סכום זה, כ-63 מיליון דולר הינם בגין הוצאות פחת (לרבות הפחתת זכויות שימוש בגין נכסים חכורים) והוצאות קבועות אחרות בקשר עם חכירות מטוסים ומנועים.

גידול בהוצאות שכר ההפעלה בסך של כ-51 מיליון דולר עקב החזרת עובדים ששהו בחופשה ללא תשלום כתוצאה מגידול בפעילות וכן מהשפעה שלילית של שערי החליפין.

גידול בהוצאות הדלק הסילוני בסך של כ-54 מיליון דולר.

גידול בהוצאות משתנות אחרות התלויות בפעילות כגון: דמי מעבר אווירי, אגרות ושירותים בשדות תעופה, אספקת מזון למטוסים וכיו"ב.

בהוצאות המכירה חל גידול של כ- 19.1 מיליון דולר בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, הנובע מגידול בעמלות מכירה כתוצאה מהעלייה במכירות, גידול בעלויות ההפצה בשל העלייה במכירות, גידול בהוצאות הפרסום וכן מגידול בהוצאות השכר עקב החזרת עובדים ששהו בחופשה ללא תשלום.

בהוצאות ההנהלה והכלליות חל גידול של כ-5.3  מיליון דולר בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מרביתו כתוצאה מהעלייה בהוצאות השכר במטה ובהוצאות נוספות לצורך תמיכה בפעילות המתאוששת.

הוצאות אחרות נטו הסתכמו בכ- 40.9 מיליון דולר, בעיקר כתוצאה מהפחתת מטוסים המיועדים להוצאה משירות עפ"י התוכנית העסקית של החברה, בסך כ-43 מיליון דולר. ברבעון המקביל אשתקד הוכרה הוצאה בסך 20.3 מיליון דולר כתוצאה מהפרשה עבור הטבות בגין פיטורין בסך כ- 30 מיליון דולר בשל החתימה על הסכמי ההתייעלות עם עובדי החברה במגזרים השונים, אשר קוזזה בחלקה ע"י הכנסה מביטול הפרשה בגין תביעת המדינה בסך כ-9.5 מיליון דולר.

הוצאות המימון נטו הסתכמו בכ-28.0 מיליון דולר בהשוואה לכ-40.0 מיליון דולר ברבעון השלישי לשנת 2020, בעיקר בשל הוצאה בסך 14.4 מיליון דולר שנרשמה ברבעון המקביל אשתקד בגין עסקאות גידור דס"ל אשר דאז לא הוכרו חשבונאית כאפקטיביות בשל גידור כמות דס"ל גדולה מהכמות שנצרכה.

ההפסד לפני מסים ברבעון השלישי של 2021 הסתכם בכ- 137.0 מיליון דולר לעומת הפסד לפני מסים של כ- 148.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, כאשר בניכוי הוצאות אחרות ובניכוי הוצאות בגין גידור לא אפקטיבי של דלק סילוני אשתקד, השתפר הרווח הלפני מס לרבעון הנוכחי ביחס לאותו רבעון אשתקד בכ-17 מיליון דולר, בעיקר בשל התאוששות הפעילות.

הטבת המס ברבעון השלישי הסתכמה בכ- 0.9 מיליון דולר לעומת הטבת מס בסך כ- 1.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בשל אי הוודאות השוררת בענף בו פועלת החברה, בגינה החברה אינה צופה בעתיד הקרוב הכנסה חייבת במס, לא מכירה החברה בנכס מס נדחה (נטו) בדוחותיה הכספיים. על כן, הטבת המס מוכרת בחלקה עד איפוס יתרת ההתחייבות (נכס), נטו למיסים נדחים.

תזרים מזומנים ברבעון השלישי לשנת 2021, נבע לחברה תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת בסך של כ-86 מיליון דולר לעומת תזרים שלילי בסך של כ-34 מיליון דולר ברבעון השלישי לשנת 2020. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת אשתקד הושפע מתזרים חיובי של כ-66 מיליון דולר בגין שחרור עודפי כספים בקופות הפיצויים המרכזיות של החברה. בניכוי שחרור כספים אלו, השתפר הגירעון בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת בכ-14 מיליון דולר, בעיקר כתוצאה משיפור ההפסד לפני מס, ובקיזוז השפעת החזרים על חשבון חובות עבר לספקים וללקוחות ברבעון הנוכחי בסך של כ-56 מיליון דולר.

ברבעון השלישי לשנת 2021 גדל ה-EBITDAR  של החברה ביחס לרבעון המקביל אשתקד בכ-28 מיליון דולר, וזאת לאור ההדממה הכמעט מוחלטת של פעילות החברה ברבעון המקביל אשתקד, ביחס לפעילות המאוששת ברבעון הנוכחי.

השיפור בהפסד לרבעון השלישי ביחס לאשתקד היה נמוך ביחס לשיפור ב-EBITDAR, בעיקר בשל הפחתה בסך של כ-43 מיליון דולר, בגין שני מטוסים מדגם בואינג 777 אשר הופחתו לערך המימוש שלהם, כמפורט בביאור 3.א לדוחות הכספיים וכן בשל הוצאות מימון בסך של כ-5.3 מיליון דולר בהן הכירה החברה כתוצאה מההסכם עם המדינה למימון מראש של כרטיסי טיסה של עובדים במערך אבטחת התעופה (ראו ביאור 2.ב לדוחות הכספיים).

בתקופה של תשעה חודשים שהסתיימה ביום 30 בספטמבר 2021, חל שיפור של כ-44 מיליון דולר ב-EBITDAR ביחס לאשתקד, אשר נובע משיפור בתרומות שבין התקופות, כאשר בשנת 2021 החלה הפעילות להתאושש וחל גידול בהיקפי הפעילות ובהכנסות, כאשר בתקופה המקבילה אשתקד הרבעון הראשון התאפיין בפעילות הפסדית מהותית בשל פרוץ המשבר והזמן שנדרש לחברה להגיב ולעצור את הפעילות, והרבעונים השני והשלישי אשתקד התאפיינו בפעילות מינימאלית עד הדממה כמעט מוחלטת.

השפעות מחיר הדלק (דסק"ל)

בתשעת החודשים שהסתיימו ביום 30 בספטמבר 2021 חלה עלייה חדה במחירי הדלק הסילוני ("דס"ל") לעומת התקופה המקבילה בשנת 2020, עלייה של 60% במחיר חבית נפט גולמי ו- 64% במחיר הדס"ל. בתקופה המקבילה אשתקד, משבר הקורונה גרם לירידה חדה שהחלה לקראת סוף חודש פברואר 2020 והמשיכה ביתר שאת במהלך חודש מרץ וברבעון השני באותה שנה.

ברבעון השלישי לשנת 2021 חלה עלייה במחירי הדלק הסילוני של 69% במחיר חבית נפט גולמי ו- 87% במחיר הדס"ל, לעומת המחירים ברבעון השלישי לשנת 2020.

הוצאות הדס"ל של החברה גדלו ברבעון השלישי בכ- 54.1 מיליון דולר ביחס להוצאות ברבעון המקביל אשתקד וזאת בעיקר כתוצאה מעלייה בכמות הדלק שנצרכה על ידי מטוסי החברה בשל החזרה לפעילות, בהיקף של כפי עשרה מהכמות אשתקד ומעלייה במחירי  הדס"ל בשוק. מאידך, ברבעון המדווח חל קיטון בהוצאות הדס"ל בגין השפעה של עסקאות הגידור אשר פקעו ברבעון השלישי 2021. ברבעון המקביל אשתקד עסקאות הגידור לא הוכרו כאפקטיביות ולכן נזקפו להוצאות המימון.

השפעות שער חליפין

ברבעון השלישי נחלש הדולר ביחס לשקל בכ- 5.4% בהשוואה לרבעון השלישי לשנת 2020. לשערי החליפין הממוצעים השפעה על ההוצאות השקליות של החברה, בעיקר השכר.

נכון ליום 30 בספטמבר 2021, שע"ח של השקל מול הדולר עמד על כ-3.23, לעומת שער של כ-3.26 נכון ליום 30 ביוני 2021, המשקף החלשות הדולר ביחס לשקל בכ-1.0%. שער החליפין נכון ליום 30 בספטמבר 2020 עמד על כ- 3.44 ש"ח לדולר, לעומת כ-3.47 ליום 30 ביוני 2020, המשקף החלשות הדולר ביחס לשקל בכ- 0.7%. לשערים אלו השפעה על היתרות המאזניות של החברה הנקובות בשקלים.

בהסתמך על שוק התעופה הישראלי החזק אשר הראה יכולות התאוששות מרשימות במשברים קודמים, יחד עם יישום הצעדים הפיננסיים שפורטו לעיל, ההתייעלות חסרת התקדים הצפויה בעלויות החברה, תפיסת החברה כמוביל הלאומי של ישראל ומותג אייקוני בקרב לקוחותיה ומועדון הלקוחות החזק של החברה, כל אלה, יאפשרו לחברה, לאחר מיצוי מקורות המימון כמפורט לעיל, עם ההתאוששות בשווקים בכלל ובשוק התעופה בפרט,  לצאת לדרך חדשה ולחזור לפסים של רווחיות.

Exit mobile version