איסלנדאייר, חברת התעופה הלאומית של איסלנד, שבסיסה נמצא בנמל התעופה הבינלאומי קפלאוויק שברייקיאוויק, פרסמה ביום שישי (03.02.2023) את הדוחות הכספיים לרבעון האחרון ולשנה החולפת. איסלנדאייר נחשבת גם למעסיק הפרטי הגדול במדינה.
איסלנדאייר סיימה את השנה החולפת עם רווח לפני מס של 0.2 מיליון דולר. אומנם זה לא תוצאה כספית מרעישה לחברה עם הכנסות של למעלה ממיליארד דולר, אבל הכיוון הוא חיובי בהשוואה להפסד של 130 מיליון דולר (לפני מס) בשנת 2021.
הדוחות הכספיים מראים שיפור ניכר ברוב הפרמטרים הפיננסיים והתפעוליים, כמו הכנסות שעברו מ-584 מיליון דולר ב-2021 ל-1.265 מיליארד דולר ב-2022. מספר הנוסעים שזינק ב-150%, מ-1.2 מיליון ל-3.7 מיליון. גם מקדם העומס גדל מ-65.3% ל-79.7%. פליטת CO2 לטון-קילומטר מבצעי היה נמוך ב-18% מאשר לפני המגיפה, והצפי הוא שימשיך לרדת בשנים הבאות.
במהלך השנה האחרונה, איסלנדאייר השקיעה בעסקי המטען האווירי שלה, וצרפה לצי שני מטוסי בואינג F767 מתוך כוונה להפוך את איסלנד למרכז מטען אווירי טרנס-אטלנטי, בערך באותו אופן כמו בשוק הנוסעים. הקווים המרכזיים בהטסת המטענים יפעלו בעיקר לשיקגו, לוס אנג'לס וניו יורק, כמו גם למרכז המטענים האירופי הגדול בליאז', בלגיה.
הרווח התפעולי (EBIT) ברבעון האחרון (Q4) של 2022 הסתכם בגידול של 19 מיליון דולר בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2021. תזרים מזומנים חיובי בסך 318 מיליון דולר, יחס הון עצמי 19%. הקיבולת הייתה כ-95% מרמות 2019. החברה הטיסה 816 אלף נוסעים – עלייה של למעלה מ-50% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2021 והקיבולת גדלה ב-15 עד 20 אחוזים.
בחודש דצמבר 2022 הודיעה איסלנדאייר כי החל מה-10 במאי 2023 ועד ה-29 באוקטובר 2023 תפעיל 3 טיסות שבועיות בימים ראשון, רביעי ושישי בקו תל אביב רייקיאויק. זמן טיסה יהיה כשבע שעות. בוג נילס בוגסון (Bogi Nils Bogason), מנכ"ל איסלנדאייר: "תל אביב, יעד חדש ומרגש, התאמה מושלמת למודל העסקי שלנו ומאפשרת לנו להציע טיסות המשך נוחות בין ישראל לצפון אמריקה. זוהי גם תוספת נהדרת ליעדים המגוונים הזמינים לשוק הביתי שלנו, לאיסלנד וממנה, עם שילוב מעניין של תרבות, היסטוריה וחופים שטופי שמש".