Site icon IAS

אוכל. אנשים. בית: פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה חוזר בפעם ה-21

בחצר של עופר. צילום שוש להב

מכירים את הביטוי "עם האוכל בא התיאבון", נכון? מתברר שהוא לגמרי נכון, ובכך נוכחתי בעצמי, ביום סיור מקדים לפסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה, בו ביקרנו רבים מהבשלנים המשתתפים בו, ובכל מקום אירוח טעמנו את מנות האוכל המיוחדות המוצעות שם. וככל שאכלנו והתענגנו, כן נפתח התיאבון, וכך לא הפסקנו מבוקר ועד ערב. אני מלווה את הפסטיבל המיוחד והטעים הזה כמעט מחיתוליו, והנה כבר חוגגים לו 21 שנים, והוא גדול עשיר ומגוון מתמיד. הפסטיבל מתחיל היום, 9 ביוני ויתקיים לאורך 4 סופי שבוע, עד 3 ביולי, בערבים הקרירים של ראשית הקיץ. הוא מתקיים ביוזמת מועצה אזורית מטה יהודה – בהובלת מחלקת התיירות. זה גם אות הפתיחה לפסטיבלי הקיץ, ונקווה שיהיה גם חגיגת תום הקורונה.

פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה התחיל אי שם בשנת 2000, ביוזמת אפרת אליאסף גורפינקל, מפיקת הפסטיבל, עם מספר קטן של בשלניות ותיקות, שפתחו את בתיהן וסיריהן בפני המבקרים, ומאז צמח והתפתח בכל שנה שחלפה. בשלנים ובשלניות, חקלאים ויצרנים, מבוגרים וצעירים, ממוצא מרוקאי, כורדי, הודי וערבי, כאלה שבילו את כל חייהם במטה יהודה, וילדים שעזבו למקומות אחרים עד שחזרו, לאחר שהבינו שאין כמו בבית, הצטרפו במהלך השנים לחגיגה באמירה קולינרית רעננה ועדכנית. בחגיגה הקולינרית הזו, שמתקיימת בין נופים מרהיבים, אפשר יהיה ליהנות משיתופי פעולה של בשלנים ובשלניות מעולמות שונים: אוכל מסורתי ועדכני, שילובים של מטבחים אתניים ומאפיות בוטיק מקומיות, יקבים ומבשלות בירה.

בפסטיבל יחגגו את תחילת הקיץ עם חומרי גלם טריים מהשדות, הכרמים, הגבינות והבירה המשובחת של אזור מטה יהודה. כל הפעילויות יתקיימו בהתאם להנחיות משרד הבריאות. ניב ויזל, ראש המועצה האזורית מטה יהודה: "לאחר שנת קורונה שבה יצאנו לאכול בטבע, השנה כולם מוזמנים לחזור להתארח בבתי הבשלניות והבשלנים ובמסעדות כמיטב המסורת של מטה יהודה זו השנה ה-21".

בבית קפה אלורו. צילום שוש להב

הפסטיבל על קצה המזלג                                                                                                  

המבקרים השנה יוכלו לבקר אצל רחל דרעי החייכנית, שגורמת לכל ירק להפוך לממולא מיוחד במינו; בטאבון של ברנה וסלים ביחד עם ילדיהם, שמכינים פיתות מדהימות בטאבון וממרחים וגבינות תוצרת בית על מרפסת ביתם הצופה לנוף מדהים ביישוב הערבי-יהודי נוה שלום; אצל עדי שמש, שתקיים סדנת לחמי מחמצת ובה טעימה מרתקת מעולם האפייה הביתית; ב Meat Time, שם דוד וגלעד, יזמים צעירים ונמרצים, מכינים ארוחה בת 6 מנות עם בשרים משובחים מהמעשנת שלהם; לאה קריאף עובד, אשר נולדה בצרפת, לוקחת את המבקרים לטעמי ילדות ספוגי זיכרונות ומסורת בישול צרפתי משובחת; עדי יוגב שמשלבת בין מאפי הטאבון לבין תוצרת המבשלות, היקבים ויצרני האלכוהול מעמק האלה – לכל שיכר מותאמת פוקאצ'ה מיוחדת המתאימה לו.  

בימי רביעי וחמישי, במהלך הפסטיבל, יצאו "סיורים קולינריים לעת שקיעה" – סיורים קולינריים מודרכים בשעות אחר הצהריים, שיתנו למשתתפים הזדמנות ליהנות מטעימות מהנות של הקולינריה במטה יהודה, להיפגש עם יוצרים בפסטיבל, אנשי אוכל ואירוח, אשר יכניסו אותם לעולמם ולבקר בישובים שונים בהם יכירו מסורות בישול שונות, וחדשנות קולינרית. כמו כן, במיוחד לכבוד הפסטיבל, יתקיימו "ביקורי בית" – סדנאות במטבחן הפרטי, של הנשים העומדות מאחורי המסעדות שבעין רפה – הבית של סלווה, שנקליש ו"החיים בלבנט".                                              

במהלך ימי הפסטיבל יתקיימו גם שלל אירועים מיוחדים, ביוזמת אפרת אליאסף גורפינקל, מפיקת הפסטיבל, אשר שמחה לייצר שיתופי פעולה מיוחדים בדגש חברתי, ביניהם: בית הקונטיינרים, אשר יארח את בית הגלגלים לחוויה מוזיקלית וקולינרית מיוחדת; בית הגלגלים בעצמו יארח את גולן מקס ממשק עפאים לחגיגת אוכל, מוזיקה וחברה טובה במרחב הירוק של בית הגלגלים; מוזיאון הטבע התנ"כי יערוך סיור במוזיאון, שבסופו ייהנו המבקרים מארוחת טעימות מקראית עם חוקרת המזון התנכ"י, ד"ר טובה דיקשטיין; תומר ואפרת יקיימו אצלם טברנה יוונית עם להקת "פרח אדום" בערב של מוזיקה מזטים ויין; נורה מטבח שף מקומי תכין ארוחות טבעוניות מלוות במיטב יינות האזור; להקת ורטיגו מזמינה למופע הבכורה של מופע המחול "פרדס", בליווי ארוחה בסגנון כפרי; בחצר יקב עמק האלה יערכו את שוק הלילה, שוק איכרים מתוצרת מקומית, יריד אומנים ובגדים יד 2, מוזיקה חיה דוכני מזון ועוד..  

סיור קולינרי בחממות ירוקל'ה. צילום שוש להב

הייתי חוויתי וממליצה: כאמור, ביום עמוס אחד ביקרתי מספר ממשתתפי הפסטיבל, ואני מבקשת להמליץ עליהם:

סיור קולינרי בחממות ירוקל'ה

סיור קולינרי בחממות ירוקל'ה, בו תחוו את הטבע במלוא תפארתו. הסיור אורך כשעה וחצי וכולל: שתייה וכיבוד קל, הרצאה מרתקת על העלים ופרחי המאכל שאנו מגדלים, אופן גידולם והדרכים לשלב אותם במטבח הפרטי שלכם. במהלך ההרצאה, כל משתתף ילקט לעצמו את העלים, אשר יתאגדו לכדי סלט בסיומו של הסיור.

מיקום: מושב מטע

שעות פעילות: הסיורים מתקיימים בימי ראשון ורביעי בשעה 11:00 ומותנים במינימום 8 משתתפים.

לפרטים ולהרשמה: 050-2268612

בתיאום מראש כל השנה.

אלורו בית קפה

סיפור מקומי, סיפור משפחתי. בית קפה ייחודי אותו פתחו בני הזוג אורלי כהן אלורו ואריאל לוי, יחד עם אחותו של אריאל, השף קונדיטורית חופית שוהם. המקום מוקף בכרם גפנים ובבוסתן מרהיב ומטופח. המטבח מבוסס על חומרי גלם טריים מיצרנים מקומיים ותבלינים מהבוסתן. המאפים המשובחים מיוצרים על ידי חופית ונאפים במקום. סיפור המקום מוצא עצמו בתפריט בזיקה של טעם וכבוד, בכריכים בשם שטיינברג, ברוזה, מקלף, יהושע ושרח, כולם חלוצים ומייסדים של הישוב ההיסטורי. הסיפור המשפחתי הוא חלק בלתי נפרד מהמטבח. הסחוג של סבתא עדה ממצרים, הקומפוט של נני מהבית הפולני של סבתא יפה, ריבת חושחשים שנקטפו מהבוסתן. מנת פסטיבל – מרק קיץ – יוגורט צאן, ענבים, עלי מנטה, שום ושמן זית. אסור להחמיץ את המאפים המתוקים והמלוחים ובעיקר את בורקס מוצא.

מיקום: חצר בית ילין, סיבוב מוצא

שעות פעילות: ראשון – חמישי  8.00-16.00, שישי 8.00-14.00

פרטים נוספים: 050-9772120

סיור בבית ילין

ימי רביעי בפסטיבל 17:30 10-30 איש. בית משפחת ילין והבוסתן שמסביב לבית מספרים את סיפור היציאה מחומות ירושלים בשלהי המאה התשע עשרה. שרח לבית יהודה, נערה מבית עירקי מכובד ועשיר נישאה כשמלאו לה 12 ליהושוע בן ה־13, נער אשכנזי יליד ירושלים, שהוריו ילידי פולין. הזוג הנשוי עבר למוצא לנחלה חקלאית ב־1890 ובנו שם את ביתם, המהווה יסוד להתיישבות יהודית חקלאית חדשה. על החיים בבית מעורב, בו אוכלים גם קובה וגם בורשט נספר וגם נסייר, בבית האותנטי והנחלה החקלאית המטופחת שסביבו.

בהרשמה מראש, בתשלום סמלי. טל': 052-5345443

קובה מפוארת של מירי מזרחי המתמחה במאכלי כורדיסטן. צילום שוש להב

מירי מזרחי פותחת שולחן מכורדיסטן

המקורות למטבחה המיוחד של מירי, התחילו בעכו והמשיכו לחיפה ולעיר העתיקה, לשנים בניכר, והתעשרו בחיבור אל המטבח של נשים, שנתנו בה סימנים של אהבת השווקים והבישול. בארוחה עשירה תגיש את המיטב שמככב בביתה וקנה לו שם: מיני חמוצים, שעועית בלאדי, קובה חמוסטה, סיסקה (בשר שבושל שעות בטכניקה עתיקה), קובה צהוב (מסלוקה) אורז כורדי עם עלי סלק, בצלים והרבה לימון, לחמה דקיקה ועוד.

ימים: שבת, קיץ או לא: יש חמין!

תהיה בחירה מהמבחר: קובה חמין, קובה עם פירות יבשים, חמין מקרון ואורז אדום.

מיקום: צור הדסה | מירי מזרחי

שעות פעילות: רביעי-חמישי 19.00-23.00 שישי 12.00-16.00, שבת 12.00-16.00

לפרטים נוספים ותיאום מראש: 050-9888070

בהזמנה מראש, תשלום במזומן

בחצר של עופר

אוכל שתיה אנשים – המקום עם השקיעות הכי יפות, מקבלים באהבה את סוף היום.

לכבוד פסטיבל האוכל, תפריט מיוחד: צלעות טלה במרינדה אסייתית, סלמון מהמעשנה שלנו בפרנה עם ציזיקי פקוס ועוד מבחר מנות מהמטבח הבשרי שלנו, זאת לצד קוקטיילים קייציים מפנקים.

מיקום: מושב מטע האלה 114 בחצר של עופר

שעות פעילות: חמישי, מוצ״ש – 18.00 עד 23.00

לפרטים נוספים: 054-7910480

במהלך השנה פתוח לארוחות הבשרים המעושנים המיוחדים שלנו, אירועי בוטיק וסדנאות עישון בשרים.

"הסבים שותים"

"הסבים שותים" הוא "מחסן" יינות ומוצרים אזוריים, קטן ומסוגנן, הנמצא בצור-הדסה. ל"מחסן" חזון לשווק מוצרי בוטיק ייחודיים, פריטים המיוצרים בכמות מדודה וביחס אוהב, כאלה שאין להם חשיפה בחנויות הקיימות. בביקור ב"מחסן", ימצאו תושבי האזור ואורחים חוויה והנאה מההכרות עם מוצרים ובעיקר את הסיפוק שבגילוי האיכויות של האזור. בפסטיבל חוגגים בסבים שותים עם יינות טובים, אוכל חברתי וסיפורים.

10.6 – גפנים ודמויות שחשוב להכיר

30.6 – בירות VS יינות, שאלה של טעם או תרבות

24.6 – הלכה ויין או הלך היין

הארוחה תתקיים בשעה 20.00, על הארוחה אחראים קייטרינג "השליש" מצילות המזון.

מיקום: צור הדסה | הורד 316

לפרטים נוספים: 054-4874898 בהזמנה ותשלום מראש

פתוח כל השנה מלבד בשבתות, בית שומר שבת

הסיורים בהרשמה מראש באתר תיירות מטה יהודה                                                           

חוויות קולינריות ופרטים נוספים, ניתן למצוא באתר של תיירות מטה יהודה

https://tour-yehuda.org.il
בטלפון: 8108* ובדף ה-
הלב הירוק תיירות מטה יהודה

צלחת מעוררת תיאבון אצל מירי מזרחי בצור הדסה. צילום שוש להב
Exit mobile version