Site icon IAS

אבעבועות הקוף: ארה"ב הכריזה על מצב חירום לבריאות הציבור

ארה"ב הכריזה על מצב חירום לבריאות הציבור בשל התפשטות אבעבועות הקוף. צילום Depositphotos

ממשל ביידן הכריז אתמול (ה', ה-04 באוגוסט 2022) על אבעבועות הקוף כמצב חירום לבריאות הציבור. ההכרזה הרשמית נועדה להעלות את המודעות למחלה וצעד לפתיחת מימון חירום לפיתוח ושיפור הגישה לחיסונים וטיפולים.

"אנחנו מוכנים לקחת את התגובה שלנו לשלב הבא בטיפול בנגיף הזה, ואנחנו קוראים לכל אמריקני להתייחס ברצינות לאבעבועות הקוף", אמר שר הבריאות חאבייר ביסרה . רושל ולנסקי, מנהלת המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) בארה"ב שהשתתפה בתדרוך אמרה כי ההכרזה הרשמית  צפויה לסייע לשפר את הנגישות של הנתונים למחלה.

העיר סן פרנסיסקו כבר הכריזה על מצב חירום בעקבות ההתפרצות ומדינת ניו יורק הכריזה על "איום קרוב". ארגון הבריאות העולמי (WHO)  הכריז בשבת (23.07.2022) על אבעבועות הקוף (monkeypox) כמצב חירום בריאות עולמי בעקבות התפרצותו במספר מדינות. משרד הבריאות הודיע על נקיטת צעדים למניעת התפשטות המחלה בישראל והבאת אלפי חיסונים. איך זה ישפיע על טיסות ?

התשובה של מומחי הבריאות היא שזה לא אמור להשפיע, וכעת לעובדות: על פי ארגון הבריאות העולמי, כל מי שאובחן עם אבעבועות הקוף או שיש לו התסמינים התואמים בנגיף צריך להימנע מכל נסיעה עד שלא ייחשב עוד כסיכון בריאותי לציבור. 5 מקרי מוות נרשמו עד כה ורוב 17,000 מקרי אבעבועות הקוף שדווחו עד כה נמצאים באירופה, אם כי נמצאו כבר ב-75 מדינות מסביב לגלובוס (ישראל, ארה"ב, קנדה, אוסטרליה, ברזיל מקסיקו, ניגריה ועוד). כ- 6,000 דווחו בארה”ב, אך ארגון הבריאות העולמי והרופאים המקומיים מזהירים שהמספרים עלולים להיות נמוכים בהרבה מהנתונים האמיתיים.

הנה מה שאתם צרכים לדעת על המחלה ואיזו השפעה עשויה להיות לה על הנסיעות העולמיות:

למרות שקיים חיסון נגד אבעבועות הקוף, אין דרישה להתחסן נגדו בשלב זה כדי לטוס. אבל מטיילים צריכים להיות מודעים לאזורים עם שיעורי מחלה גבוהים (ראו מפה).

מומחים טוענים שמכוון שמדובר בהתפרצות חדשה, לא כל שירותי הבריאות מכירים את האבחון והטיפול, דבר שצריך לקחת בחשבון. לא צריך להיכנס לפניקה אבל מוטב לנקוט באמצעי זהירות. בריטניה, גרמניה ובלגיה רושמות גידול במספר החולים ופרסמו המלצות לבידוד של 21 ימים לאנשים שאובחנו עם המחלה. יחד עם זאת, הבידוד לא יעיל למניעת ההתפשטות בשל תקופת הדגירה הארוכה של הנגיף, במיוחד בהשוואה לנגיף הקורונה.

אבעבועות קוף, המחלה?

הגורם לאבעבועות הקוף הוא וירוס והמחלה מתאפיינת בחום, בלוטות לימפה נפוחות ופריחה נרחבת. הפריחות הנגרמות על ידי האבעבועות עלולות לגרום לנגעים רבים וקשים ולעיתים כואבים, במיוחד בפנים ובגפיים.

המחלה זוהתה לראשונה בשנות ה-50 בקרב קופים, כאשר המקרה האנושי הראשון התרחש בקונגו בשנות ה-70. לפני ההתפרצות האחרונה, הנגיף היה פעיל בעיקר באזורים כפריים במרכז ומערב אפריקה.

התסמינים של אבעבועות הקוף דומים (אך קלים יותר) מאלה של אבעבועות שחורות. לאחר הידבקות בנגיף, אנשים עלולים לסבול מחום, כאבי ראש, כאבי שרירים, עייפות וצמרמורות תוך חמישה עד 21 ימים. הפריחה והנגעים הייחודיים יכולים להופיע 1-3 ימים לאחר מכן, בעיקר סביב הפנים, הידיים, הרגליים ואיברי המין. התסמינים נמשכים בדרך כלל שבועיים עד ארבעה וחולפים ללא טיפול, אם כי ישנם סיבוכים מסוכנים יותר במצבים נדירים, המובילים למוות ב-3% עד 6% מהמקרים בהתפרצויות קודמות, על פי ארגון הבריאות העולמי. על פי  נתוני ארגון הבריאות העולמי אומרים כי ההתפרצות האחרונה הביאה רק לחמישה מקרי מוות ברחבי העולם.

מומחים טוענים כי מה שאנחנו רואים עכשיו הוא רק קצה הקרחון  ומאמינים שהמספרים זוכים לדיווח נמוך בגלל הסטיגמה סביב המחלה והעובדה שהיא יכולה להיות מועברת מינית. עובדה קיימת שזה מתפשט ברחבי אירופה: בספרד, בבריטניה, בגרמניה ולכל מקום שאנשים נוסעים הקיץ הזה.

התפשטות אבעבועות הקוף: כיצד זה משפיע על נסיעות? צילום freepik

כיצד נמנעים מאבעבועות הקוף ?

אבעבועות הקוף מתפשט באמצעות מגע ישיר וחילופי נוזלים בין בני אדם, או בני אדם ובעלי חיים. טיפות נשימה יכולות להפיץ את המחלה, אבל זה נדיר מאוד. דם, נוזלי גוף, רירי מנגעים, ואפילו מצעים ובגדים יכולים להפיץ את הנגיף. כרגע מדובר בעיקר בהתפרצות בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים. עד כה אובחנו בישראל 105 גברים החולים באבעבועות הקוף.

מה עושים כדי להפחית את הסיכונים שלכם לחלות באבעבועות הקוף?

* להימנע ממגע עם אנשים עם פריחה שנראית כמו אבעבועות הקוף.

*אין לגעת בפריחה או גלדים של אדם עם אבעבועות הקוף.

*אין לחלוק כלי אוכל או כוסות עם אדם עם אבעבועות הקוף.

*אין לטפל או לגעת במצעים, במגבות או בבגדים של אדם עם אבעבועות הקוף.

*לשטוף ידיים לעיתים קרובות במים וסבון או בחומר חיטוי במקום ציבורי.

Exit mobile version