Site icon IAS

'תמול שלשום': המסעדה הירושלמית חוגגת 30 שנים

מטבח ים תיכוני מגוון וטעים בתמול שלשום. צילום שוש להב

"מה מעורר בך השראה?", נשאל הסופר מאיר שלו ז"ל, וענה: "תמול שלשום של ש"י עגנון". תמול שלשום, הרומן המפורסם מאת ש"י עגנון, כרך חמישי בסדרת כל סיפוריו של שמואל יוסף עגנון, יצא לאור ב-1945, וספר זה נתן את ההשראה לשמו של מוסד ירושלמי מיתולוגי – תמול שלשום – שהוא בית קפה, מסעדה, חנות ספרים, גלריה ומרכז תרבות בנחלת שבעה שבירושלים, וקוימו בו אירועים רבים על הסופר ויצירתו.

המקום הוקם בשנת 1994 על ידי הסופר דוד ארליך, אליו הצטרף בשותפות דן גולדברג. ארליך נפטר ב 2020, ודן גולדברג נשאר בעלים יחיד. בפתיחת המקום הופיע המשורר יהודה עמיחי, ומאז מתקיימים במקום ברציפות אירועי ספרות, הרצאות, תיאטרון, מוזיקה חיה ועוד. הסופר עמוס עוז ז"ל, הגדיר אותו "יש מקום אחד בירושלים שלא צריך להקיז עליו דם. תמול שלשום", והתכוון בדיוק למקום הזה, שפתוח לכולם, לכל האוכלוסיות, מאוהבי אוכל לאוהבי ספרים, שיש בו תרבות אמנות ותערוכות, אנשים טובים: תיירים, סטודנטים, ישראלים. ואוכל, אוכל מעולה.

תמול שלשום פועל כבית קפה-מסעדה חלבית כשרה, ומנת השקשוקה שלו זכתה בתואר "אחת מעשר ארוחות הבוקר הטובות בעולם" על ידי המגזין "לונלי פלאנט". תמול שלשום ממוקם במדרחוב נחלת שבעה, בתוך אחת השכונות הראשונות שנבנו מחוץ לחומות. השכונה נבנתה מאבנים ירושלמיות מקוריות ומשופעת בבתים מעוטרי קשתות וכוכים עתיקים.

דן גולדברג, הבעלים של תמול שלשום, עם תיק סטודנטים יצירתי, צילום שוש להב

דן גולדברג, הבעלים של תמול שלשום, מיטיב לתאר את רוח המקום: "בהתאם לחלומנו, הקמנו מסעדה שהיא גם חנות ספרים המארחת את מיטב הסופרים והמשוררים, וכך בעצם בין הקשתות והקירות העתיקים, ישנם מדפים עמוסי ספרים, תערוכות ציורים ועבודות אומנות". ואכן, מאז היווסדו, הפך תמול שלשום למוסד תרבות, שמארח את מיטב הסופרים והמשוררים, חלקם הלכו לעולמם ורובם ממשיכים לפאר את המקום: יהודה עמיחי, עמוס עוז, א"ב יהושע, מאיר שלו, דויד גרוסמן, אורלי קסטל בלום, בתיה גור, צרויה שלו, ועוד רבים וטובים. מתארחים במקום גם כותבים וכותבות צעירים, מוסיקאים ואמנים מתחומים שונים. ויש כאן צוות עובדים שהוא משפחה, לצד אווירה שאין במקומות אחרים.

נעמי גיאת, השפית הצעירה שנמצאת כאן פחות משנה (לשעבר מסעדת צמח וקבוצת מחניודה), אומרת שיצירת אוכל הוא אחד התחומים הכי מספקים, מבחינתה. "יש לי הפריבילגיה ליצור את מה שאני אוהבת ולקבל פידביקים מידיים מהסועדים". לדבריה, מה שמאפיין את המטבח בתמול שלשום, זה שהוא בעיקרו, ים תיכוני "לא מפונפן" – הגדרה מעניינת לתפריט מגוון ומאד טעים, שאנשים חוזרים לכאן בשבילו שוב ושוב.

לרגל יום ההולדת ה- 30 של תמול שלשום, רקחה גיאת מספר מנות חדשות, שחברו לתפריט המסעדה, כמו:

קרפצ׳ו סלקים אפויים במלח-ויניגרט נענע, פקאן מסוכר נענע טרייה בצל סגול שמן בזיליקום גבינת פטה וסומק 39 ₪.

טורטליני גבינות עם רוטב חמאת מרווה, דבש, שום לימון ותרד – 67 ₪.

כרוב צלוי בציר שום טימין ומרווה על מצע צזיקי עשבים שום וגרידת לימון עם שקדים קלויים ושמן ירוק. 35 ₪.

סלט אנדיב, הדרים, שומרים , בצל וחסה לאליק בויניגרט צ׳ילי וג׳ינג׳ר 65 ₪.

לינגוויני אליי אוליו ברוטב שמן זית יין לבן ולימון עם שום טרי, קונפי שום עגבניות וזיתים בזיליקום ופטרוזיליה. שטרוייזל פירורי לחם ושום. 56 ₪.

נעמי גיאת, השפית החדשה של תמול שלשום עם הצ'ייסר ביד. צילום שוש להב

המסעדה, שעברה ממש לפני המלחמה שיפוץ במסגרתו נבנה לראשונה קירוי למרפסת, מכילה כ-80 מקומות ישיבה ומשתרעת על פני שטח של כ-120 מ"ר, המחולק לשלושה חללים: שני חדרים סגורים, וחלל פתוח המאפשר ישיבה במרפסת שקטה ומוארת באוויר הירושלמי הצלול. כל שולחן ופינת ישיבה במסעדה קרוי על סיפור מבין שלל הסיפורים שנצברו בהיסטוריה המפוארת של המקום. תפריטי המסעדה מוגשים בצורת ספר כרוך, וכלי ההגשה יושבים על "פלייסמטים" מאוירים באווירת המקום.

אירועי תרבות: בתמול שלשום מארחים את מיטב הסופרים והמשוררים, לערב אישי כמעט אחד על אחד!

אירועים פרטיים: במקום 2 אולמות, הגדול מכיל עד חמישים וחמש איש. תוכלו לערוך ארוחות בוקר, צהריים, ערב, חתונות, בר מצוות ובריתות. המנות חלביות וכשרות, הארוחה נבנית יחד עם המזמינים ויש מערכת הגברה ומקרן למצגות.

כנסים: ערוכים כאן לכנסים אישיים עד חמישים וחמשה איש. ניתן לשלב סוגי ארוחות שונות לבקרים ולצהריים. האולם הינו פרטי עבורכם וניתן לבנות את היום על פי בקשתכם. במקום מערכת הגברה עם מיקרופונים ומקרן למצגות.

תמול שלשום – רחוב יואל משה סלומון 5 ירושלים, מדרחוב נחלת שבעה.    טלפון: 02-6232758

כשרות: רבנות ירושלים חלבי גוש קטיף חלב ישראל.

שעות פתיחה: א'-ה' 09:00-22:00, ו' 8:30 עד כשעה לפני כניסת שבת.

לפרטים נוספים

Exit mobile version