Site icon IAS

"אוכל. אנשים. בית" בפסטיבל אוכל כפרי במטה יהודה

איליה מגנס מנגן ונילי דמסקי שרה, בבית הקונטיינרים בלוזית. צילום: שוש להב

כבר בן 18 ועדיין מחדש ומתחדש, מפתיע ומתרענן, טעים ומלהיב – פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה, שהחל לפני 18 שנה עם מספר קטן של בשלניות ותיקות שפתחו את בתיהן וסיריהן בפני המבקרים, ומאז צמח והתפתח עם כל שנה שחלפה, בהצטרפות בשלנים רבים לפסטיבל, מבוגרים וצעירים, ממוצא מרוקאי, כורדי, הודי וערבי, כאלה שבילו את כל חייהם במטה יהודה, וכאלה שעזבו למקומות אחרים וחזרו לכאן, כי אין כמו בבית.

נושא הפסטיבל השנה הוא "אוכל. אנשים. בית" ובהתאם, אורחי הפסטיבל יוכלו לבקר אצל אנשים ובתים שונים מאוד האחד מן השני, כשלכל אחד הייחוד שלו, אבל לכולם אותה תשוקה – לאוכל טוב ולאירוח. הפסטיבל יתקיים בתאריכים 27 באפריל עד ה20 במאי, במהלך 4 סופי שבוע ובחג השבועות. הוא מתקיים ביוזמת מועצה אזורית מטה יהודה ומחלקת התיירות.

ההשראה לכל השפע הזה הוא נופיו של מטה יהודה, אזור אשר נמצא במרחק נסיעה קצר ממרכז הארץ, חבל ארץ ירוק עם נופים מרהיבים וגפנים משתרגות וסדורות בכרמים, מסלולי טיול מרהיבים, מנזרים וכנסיות. בתוך כל היופי הזה תתרחש חגיגה קולינרית של אוכל מסורתי ועדכני, שילובים של מטבחים אתניים ומטבחים מחדשים בבתים, במאפיות בוטיק מקומיות, ביקבים ובמבשלות בירה.

יצירות פאר משוקולד אצל השוקולטירית גילה לוי, בצפרירים. צילום: שוש להב

מה אוכלים בפסטיבל?

המבקרים השנה יוכלו לבקר אצל רחל ואברהם קולברג – זוג חרדים המעבירים תרגולי יוגה ולאחר התרגול ליהנות מארוחה הודית צמחונית. להגיע לקבלת שבת אצל איליה וסיגל מגנס – בביתם המורכב מקונטיינרים, כשאיליה מנגן ושר וסיגל אחראית על הארוחה. אורן שמואלי – יציע לחמי בוטיק מופלאים הישר מהמאפייה שלו הנמצאת בחצר הבית. יעל ואבי רוזנבוים – יגישו שלל בשרים בסגנון ארגנטינאי בחצר ביתם.

השוקוליטרית גליה לוי – תציע טעימות שוקולד איכותי בחצר הייחודית של אביה – אמן הברזל והפסל ניסים לוי. שונטל שרביט דרמון – תגיש במרפסת ארוחת טאג'ין מפוארת, באותו אופן בו מגישים במשפחתה כבר דורות רבים. מוסא ויסמין – ישתפו בסיפור חייהם המופלא לצד אוכל מופלא לא פחות. אסנת ולילי עזיז – יגישו בביתן קובה ומנות מפתות מהמטבח הכורדי. עליה גבאי וזוהרה בן חמו – יציעו מנפלאות המטבח המרוקאי. רינה לוי – תביא לשולחן את המטבח הערבי ועוד..

בכל אחד מימי השישי בפסטיבל יצאו "סיורים בין הסירים" – טיולים קולינריים מודרכים שיתנו למשתתפים הזדמנות ליהנות מטעימות מהנות של הקולינריה במטה יהודה, כמו בישול ביתי, מבשלת בירה או יקב, מעשני בשרים, אופים ואופות ושפים המשלבים השראות וידע מרחבי העולם בבישול מקומי עונתי. המחיר 130 ₪ לאדם, כולל הסעה, הדרכה וטעימות, בהרשמה מראש.

בירות משובחות בשבעה טעמים בבירגארדן – מבשלת שריגים. צילום: אלדד מאסטרו

שלל אירועים ולגימות:

במהלך ימי הפסטיבל יתקיימו גם שלל אירועים. קבלת שבת מוזיקלית בבית הקונטיינרים, רביעיית smart jazz  בבית ילין, רביעיית כלי קשת של צעירי הפילהרמונית ביקב הדר, יוסי וחברים מבשלים, ערב של יין שירה ואוכל בכרם ברק, ערב טברנה ב"יווניה שלי", קבלת שבת בהשראת מגילת רות אצל גילה בשארי, סוף שבוע של אוכל קנייתי ואומנות מקומית בסטודיו אומנות בנעליים, תערוכה של האמן אריק טלאור ביקב קדמא, חגיגת גבינות, יין ומוזיקה במחלבת עיזה פזיזה, שוק אמני האוכל של סלואו פוד ירושלים יתארח בעין ראפה ומפגש מסקרן בין טוחן לאופה בקפה חממת הסחלבים.

גם לחובבי היין לא יחסרו אירועים. היקבים SPHERA, שורק ולה טרה פרומסה ישיקו יינות חדשים במהלך הפסטיבל, יקב שורק יקיים בפעם ה-10 את יריד יקבי הבית עם עשרות יקבים שיציגו סדרות קטנות ומוגבלות, מסעדת מאג'דה תקיים שני ערבי גורמה של 5 מנות ו-5 יינות בשיתוף עם ייננים מקומיים: ניר שחם מיקב שורק וזאב דוניה מיקב סוסון ים.

בסיור מקדים לקראת הפסטיבל, חוויתי חמישה ארוחים קסומים ורצתי לספר לחברה..

שוניניס – אוכל רחוב בשריגים ליאון:

שרה וטל שרביט הקימו מקום לאוכל רחוב, המדבר בשפה עדכנית ומשולב במרחב הכפרי המקומי, עם ניחוח כורדי מסורתי. מזמינים, לוקחים ויושבים מול נוף עדולם. בתפריט עראיס, מרק קובה עשיר, המבורגר הנטחן מ 3- סוגי נתחים במקום, "מסבחשווה" שהוא שילוב של חומוס עם המילוי של הקובה ולסיום קינוחי כוסות. לפסטיבל יכינו מלבי תורכי היישר מילדותו של טל בביתו בלוד. בשישי מוגשות חלק מהמנות ומתקיימת מכירת אוכל לשבת. טל': 054-5590211 .

בית הקונטיינרים בלוזית:

מול נוף קדומים פתוח ונפלא מוזמנים לקבלת שבת, שבה איליה מגנס ונירי דמסקי ינגנו וישירו. המפגש כולל ארוחה צמחונית נדיבה אותה מכינה סיגל במטבח הביתי הפתוח. המקום מספק חווית אירוח ייחודית ואיכותית, שונה ומרתקת, בבית הבנוי מקונטיינרים ומבוסס על עקרונות אקולוגיים. המארחים, איליה מגנס – צייר ומוזיקאי בינלאומי מוכשר וסיגל גבע מגנס – מדריכת טיולי ג’יפים וטרקים ברחבי העולם, מחברים אל עולמם במפגש מרתק. טל': 052-8895906 .

בירגארדן – מבשלת שריגים:

לא הרחק מתל-עזקה, מקום בו נמצאו כדי בירה מלפני 2700 שנה, ממוקמת מבשלת בירות הבוטיק הכשרה של שריגים. במקום בירגארדן מקסים עם בירה איכותית, זוכה בפרסים ומדליות מ7- סוגים בסגנון אמריקאי וקלאסי (כמו: "מרושעת", "מכוערת" ו"מחוצפת"), ואוכל מגוון שהולך טוב עם בירה, כמו נקניקיות עסיסיות, שניצלונים, צ’יפס, פיצה ומרק כפרי בתוך לחם. המבשלה פתוחה כל השנה לקבוצות בהזמנה מראש. עופר ואוהד, טל': 073-2725313 .

הגלריה של סבא בצפרירים ו-  caja chocolaterie:

שילוב מחמם לב, מתוק ומרהיב בחצר משפחתית, בין גליה לוי – השוקוליטרית המקורית והמחדשת ואביה האמן והמפסל בגרוטאות – ניסים לוי, אוטודידקט ברוך כישרון ודמיון. בפסטיבל סיור עצמאי בגלריית הפסלים  המפתיעה, בחדר המורשת עם האוספים וב"כורדיסטן בקטן", מעין כפר קטנטן שסיתת ניסים באבן גיר. לסיום, ניתן לשלב מפגש טעימות מונחה, מעולם השוקולד העשיר והשופע של גליה. בימי שישי שני סיורים ביום. גליה, טל':  052-3404536.

אוכל ושירה אצל גילה בשארי, בישעי:

גילה בשארי מכינה אוכל תימני משובח ולקינוח משמיעה קונצרט של שירה תימנית מסורתית בליווית סיפורה האישי – עונג לחיך ולאוזן. בפסטיבל, לכבוד חג השבועות, ובהמשך לסיפורה של רות המואביה שזכתה להקים את שושלת בית דוד, מוזמן הקהל לקבלת שבת בהשראת מגילת רות, בביתם היפה והמרווח של גילה ובעלה, שמלווה אותה בנגינה ושירה, ולזכות בשעות של קסם. פתוח כל השנה לקבוצות בהזמנה מראש. גילה, טל': 052-3226001 .

פרטים נוספים באתר מחלקת התיירות של מטה יהודה:

 www.tour-yehuda.org.il, טל': 8108*

ובדף ה- הלב הירוק תיירות מטה יהודה

שוש להב – עורכת ראשית של כתב העת "עולם הצילום" ושל פורטל GoodTimes

Exit mobile version