פיילוט של קניית פריטים מרוכזת עבור המלונות הקטנים והזמנות חדרים לכל המלונות – הן שתי פעולות חדשות שמפעילה המחלקה הכלכלית של התאחדות המלונות בישראל. הקנייה המרוכזת מגבירה את כוח הקנייה של המלונות הקטנים והזמנת חדרי מלון, בעסקת תיווך ישירה ללא עמלות ובשקיפות מלאה – היא שיטה נוספת המאפשרת ללקוחות להזמין חדרים בכל המלונות בארץ.
אישור הממונה לקנייה מרוכזת
לפני כ-4 חודשים נתנה הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, למחלקה הכלכלית של התאחדות המלונות אישור לבצע קנייה מרוכזת של כ-10 פריטים עבור המלונות הקטנים, והחריגה ממתן אישור זה את הרשתות הגדולות. זאת לאחר שההתאחדות טענה, כי היא מעוניינת לטפל במלונות הקטנים ולתת להם כוח קנייה ראוי.
למלון קטן של 30-40 חדרים, אין את כוח הקנייה של הרשתות הגדולות שבידיהן 5,000-8,000 חדרים. לכוח קנייה ישנם שלושה מרכיבים עיקריים: ההכנסה הפנויה השוטפת, האשראי והחסכונות, שהם נמוכים במלונות הקטנים. אולם היקפו של כוח הקנייה המצרפי, באמצעות ההתאחדות, וחלוקתו בין בתי המלונות הקטנים, קובע במידה רבה את היקפו של השוק שלהם, משום שהוא מותיר בידיהם אמצעים כספיים להגברת הביקושים שלהם. הממונה קיבלה את ההסברים האלה, כי הם לטובת הצרכנים ולטובת המלונות הקטנים ובאישור שנתנה החריגה, כאמור, את הרשתות הגדולות. לאור זאת, יכולה המחלקה כלכלית לבצע קנייה מרוכזת עבור המלונות הקטנים בכל מה שקשור לטכסטיל, ריהוט, פריטים המיועדים לניקיון, טואלטיקה בחדרים (קטנים וגדולים) וכרטיסים מגנטיים (נכנסים למנעול או במגע).
המחלקה הכלכלית של ההתאחדות החלה להפעיל פיילוט לקנייה מרוכזת של הכרטיסים המגנטיים ומוצרים נוספים. אגב, בעבר רכשה המחלקה הכלכלית, באישור משרד הכלכלה, בשר עבור כל המלונות, כי היצרנים דרשו אז מכל מלון לרכוש את כל בשר הפרה, למרות שהוא היה זקוק, לדוגמה, רק לאנטריקוט ולפילה. אבל מאז השתנה שוק הבשר וכיום יכול כל מלון לרכוש רק את נתחי הבשר שלהם הוא זקוק ולכן הקנייה המרוכזת הופסקה.
הזמנת חדרים באתר המחלקה הכלכלית של ההתאחדות
המחלקה הכלכלית של התאחדות המלונות מאפשרת ללקוחות הפוטנציאליים לרכוש, באמצעות אתרה, חדרי מלון ברשתות הגדולות ובמלונות הקטנים בכל הארץ. השיטה היא למעשה עיסקת תיוון שקופה, שאינה כרוכה בעמלה מעבר לתשלום שאותו דורש המלון.
שיטת התיווך הישירה של המחלקה הכלכלית, המקצרת את פעילויות חיפוש חדרי מלון, בהתאם לדרישת הלקוחות, החלה לפני כשנה עבור כל בתי המלונות בארץ הרשומים בהתאחדות. אבל אחרי שעלתה לאוויר נעשו שיפורים, בעיקר כדי לתת מענה למבצעים של משרד התיירות. כך, למשל, בתחילה לא ניתן היה לקבל באתר ההתאחדות מידע על מספר החדרים שנותרו במלון המבוקש. יתרה מכך, לקוח שהיה נכנס לאתר ומבקש חדר – היה מקבל מענה שלא נותרו חדרים, אבל אם הוא היה מבקש חדר באמצעות OTA – סוכן נסיעות אינטרנטי – לא הייתה כל בעייה והיו חדרים פנויים. משרד התיירות, שיצא במבצעים שונים, טען כי מצב כזה לא מקובל עליו. לכן שופר מנוע החיפוש של אתר ההתאחדות וכיום כל לקוח שנכנס לאתר יכול לראות כמה חדרים נותרו במלון וגם כמה חדרים נותרו במבצעים והכל בשקיפות מלאה.
אתר המחלקה הכלכלית אינו בר תחרות ל-OTA רב העוצמה, אבל הוא מאפשר ללקוחות שיטה נוספת להזמנת חדרי מלון בארץ, ישירות לבתי המלון, לשלם להם ולקבל מהם אישור על הזמנתם. המחלקה כלכלית גם אינה צד להסכם ההזמנה עם בתי המלון. מדובר בתיווך. כל מה שהיא מאפשרת זו פנייה ישירה למלונות, בדגש – ללא עמלה ובשקיפות מלאה.
מאחר שארגוני ה-OTA לחצו על המלונות הקטנים לתת להם את המחירים הנמוכים ביותר ולא להעבירם לגורמים אחרים, ובגלל שהם לא מספיק חזקים מולם – הם נענו. לכן, המזמינים חדרים באמצעות אתר המחלקה הכלכלית של ההתאחדות יקבלו הטבות, שאותם לא יקבלו אם הזמינו חדרים באמצעות OTA.