Site icon IAS

מהקורונה לחרבות ברזל –  4 שנים למלון קדמא והתפוסה בשיא

עם ליאור רביב, מנכ״ל רשת ישרוטל (מימין): ״אנו מאמינים במלונות במדבר וקדמא הוא הוא סיפור הצלחה״ צילום: מוטי ורסס

הנבטים, שבט עתיק אניגמטי עליו נרמז פעמים רבות בתנ"ך, שלטו בדרכי מסחר לאורך ׳דרך הבשמים׳ במזרח התיכון. הנתיב המרתק הזה השתרע מדרום חצי האי ערב דרך בירתם פטרה ועד לארץ ישראל, דרך מדבר הנגב.

על השבט המסתורי הזה אנחנו יודעים מעט. אך דוד בן גוריון, מייסד המדינה שראה את עתידה בישוב הנגב, הוקסם. הוא העריץ את כישרונם החקלאי והתייחס אליהם כדוגמא למימוש חזונו. הנבטים ייבאו שרף כדי להפיק שמן באמצעות גידול עצי זית במדבר. לא רבים יודעים שכאשר בן-גוריון היה יו"ר מועצת המנהלים של הסוכנות היהודית במלחמת העולם השנייה, הוא אף הציע את ממשית כבירה העתידית, אחת הערים המרכזיות של הנבטים בנגב.

עד שנת 2020 היה קיבוץ שדה בוקר תחנת ביניים למבקרים ולתיירים שפקדו את צריף בן גוריון וקברו הסמוך.  השינוי חל כרשת ישרוטל, חנכה בעיצומה של מגיפת הקורונה – ממש ליד הצריף המפורסם, את המלון האחרון שלה – קדמא. במלון, בבעלות חברת ׳נאות בוקר׳ היזמית הדומיננטית הושקעו  120 מיליון שקלים על קרקע שגודלה 40 דונם. כיום, כשהמדינה עסוקה במשבר נוסף, 'מבצע חרבות ברזל' בעזה, המלון פוסח על ציון יום השנה ה-4 שלו. מודע למועד החגיגי הצטרפתי לחופשה משפחתית נסעתי לנגב כדי להכיר את המלון המרתק הזה המעטיר את עושר הנבטים הקדומים.

"אנחנו בישרוטל מאמינים מאוד במדבר ויש לנו הרבה נכסים בשטחים בו", מספר לי ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל. "התחלנו ב'פונדק רמון', שהיה המלון הראשון שלנו, שעובר כרגע שיפוץ נרחב ולאחר מכן ב'בראשית' המפורסם שהוא מלון סופר ייחודי. אבל המלון החדש שלנו במדבר הוא 'קדמא׳, מלון מפואר בגודל לודג'. הוא בנוי על קומה אחת ומספק חוויה מדברית מיוחדת שלא נחוותה בישראל בעבר. זוהי גם  הסיבה שבגינה קדמא הפך למלון מאד פופולרי", הוא אומר.

הנסיעה בשבוע האחרון של אוגוסט מאזור השרון ארכה שעתיים. הכבישים הומים ועמוסים והמלחמה אינה מורגשת. אפילו מציאת חניה במדבר, ליד מלון קדמא, הייתה משימה מאתגרת. שרב כבד ומלחמה בדרום אינה מרתיעה את המשפחות המבקשות לנצל את הימים האחרונים של החופשה. לכאורה חופשה אידיאלית ישראלית מתוכננת בסמוך לחוף ים ולא במדבר הצחיח. בקדמא הוכח שהמציאות אחרת.

הלובי הארוך והצר במלון מסמל את רוח הנדודים הארוכה והאינסופית של הנבטים על דרך הבשמים. צילום: מוטי ורסס

עם הכניסה לצ׳ק אין בלובי העמוס מצאתי את עצמי מהופנט מהעיצוב הפנימי, מתעלם מצפיפות עם משפחות, ילדים ותינוקות. קדמא הוא מלון בסגנון חאן, המציע 163 חדרים וסוויטות הבנויים סביב חצר פתוחה רחבת ידיים עם בריכה במרכזו. החצר מוקפת בעצי פרי שרובם מוזכרים בתנ"ך, בשילוב צמחים ופרחים. ממש נווה מדבר ציורי. המבנה המרכזי ובו הלובי והמסעדות הוא יצירת מופת של עיצוב מדברי. מחווה יוצאת דופן לנבטים הקדומים ולדרך הבשמים העתיקה. הייתי סקרן לשמוע את הסברייה של מעצבת הפנים עטורת הפרסים, רות ארד. "העיצוב התבסס על קונספט מדברי, בהשראת הדרך העתיקה המפורסמת הזו ששימשה להובלת תבלינים וסחורות ", היא אומרת. "הלובי הוא ארוך וצר ומסמל את הנדודים הארוכים האינסופיים במדבר. הקפדנו להשתמש בחומרים פשוטים כמו אבן, עץ, טיח וברזל הזמינים בסביבה כזו", היא אומרת.

העיצוב בהשראת המדבר של ארד התפרסם ברבים והוא בהחלט מרשים. הטרקלין כאן מעוצב כאוהל עם חבלים, המטפח אינטימיות וחיבור בין אנשים. במרכז חדר האוכל מבנה דמוי סוכה מדברית והתאורה המינימלית בזמן.

המסעדה המרכזית מבטאת את רוח המדבר ומעוצבת במרכזה כסוכה מפוארתֶ. צילום: מוטי ורסס

 הארוחות בערבים מייצר אוירה אותנטית. התפעלתי במיוחד  מהשימוש במשרביות, חלונות גריל עם חרכים המושפעים מהאסלאם להחלפת זכוכית ותריסים. בתקרה המונמכת תאורה מנצנצת כמו כוכבים. אהבנו במיוחד את פינות הישיבה הקבוצתיות בטרקלין וסביב הבריכה, נשענים על  כריות וחשים כמו הנבטים כשבמרכז אש מבוערת. לילה טיפוסי של נווה מדבר מדברי.

חדר האורחים שלנו היה נח וגם בו בלט הקונספט המדברי הדומה והשירות של צוות משק הבית היה ללא פשרות. היה מאתגר להתרגל לחדר שאין בו אור יום או מרפסת, אך מכיוון שבילינו את רוב זמננו מחוץ לחדר לא היה זה מכשול.

חאן הקדמא הייה עמוס במשפחות ישראליות באוגוסט האחרון. עם זאת, המסעדה הראשית סיפקה מגוון מרשים של מאכלים במזנון שלו היו הנבטים של פעם בין הנופשים היו טועמים בשמחה מכל מגשה. השירות היה יעיל, למרות העומס והשולחנות העמוסים. הנחתי שחופשת קיץ בשדה בוקר עם מיקום גאוגרפי בטוח יחסית, הרחק מגבול עזה או הלבנון, היא הסיבה למלון המלא. מסתבר שטעיתי. "אנחנו עמוסים בתפוסות מלאות עם משפחות בחופשים ובחגים וקבוצות בשאר ימות השנה מאז הפתיחה לפני 4 שנים. אורחים פשוט אוהבים את קדמא. מבחינתנו זו הצלחה מדהימה", מגלה לי המנכ"ל בעז צור.

מעצבת הפנים ארד מסכימה אף היא. כשאני מאתגר אותה מדוע רוחו של בן גוריון אינה מורגשת בקדמא, היא משיבה: "למייסד המדינה היה חזון להפריח את הנגב. הגשמנו כאן את חלומו – המלון הוא מקום עבודה מבוקש, יעד לחופשה מאד פופולרי של רבים וגם הפרחנו כאן את השממה ביצירת נווה מדבר ירוק. האם לא על כך חלם בן גוריון?״ השיבה לי.

החמאם המיוחד במלון – אטרקציה יוצאת דופן. צילום: מוטי ורסס
Exit mobile version