Site icon IAS

מהפכת מלונאות בת"א: ממבני משרדים לבתי מלון

תצפית על תל אביב מיפו העתיקה

בהמשך למהפכה במדיניות ההקלה ברגולציות ובעידוד יזמים,  הממשלה צפויה לקבל הבוקר את הצעת שר התיירות יריב לוין להרחיב את המענקים שנותן המשרד ליזמים המעוניינים להקים חדרי לינה בתל אביב, כדי להגדיל את התחרות והביא להוזלת מחירים. בהתאם להחלטה, משרד התיירות יאשר מתן מענק מנהלי בשנים 2018 ו–2019 בשיעור של 10% מתקרת השקעה כוללת מוכרת, במטרה לייצר תמריץ להסבת מבני משרדים בתל אביב לבתי מלון בפרק זמן שלא יעלה על 30 חודשים מרגע אישור הבקשה. זאת במטרה להתגבר על המחסור בחדרי בתי מלון בעיר אל מול הביקוש הגבוה.

המענקים יינתנו בהתאם להגדרות, הוראות ונהלים של מנהלת השקעות בתיירות לפי חוק לעידוד השקעות הון, בשינויים המחוייבים, באמצעות ועדת השקעות.

החלטת ממשלה מה-22 בדצמבר 2016  בדבר "הפחתת הנטל הרגולטורי במשרד התיירות – הסרת חסמים וקידום ענף המלונאות לשם הוזלת מחירי הנופש בישראל", קובעת כי אחת הסיבות לעליה במחירי הנופש, היא הפער בין ההיצע הנמוך לביקוש הגבוה. מאחר ותל-אביב אינה נכללת במפת אזורי העדיפות על פי החוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959, ולפיכך בתי מלון אינם זכאים למענקים על פי חוק זה, הוחלט כי מתן מענקים מנהליים להסבת מבני משרדים למלונאות ייעשה מכוחה השיורי של הממשלה. המענקים יינתנו בהתאם להגדרות, הוראות ונהלים של מנהלת השקעות בתיירות, בשינויים המחוייבים, באמצעות ועדת השקעות.

לאור הגידול בכמות התיירים, עולה הצורך במציאת פתרונות ליצירת בתי מלון חדשים. במטרה לעודד את פתיחת השוק לחברות ניהול בינלאומיות ולהוריד את מחירי הלינות בעיר, מבקש משרד התיירות לעודד הסבה של בנייני משרדים בתל אביב לטובת בתי מלון. מדובר בתהליך בעל פוטנציאל למימוש מהיר המהווה אופציה זולה, מהירה ויעילה להוספת חדרי מלון. המענק יהיה בשיעור של לפחות 10% להסבת מבנים עם ייעוד אחר לייעוד למלונאות, זאת בהתאם למספר החדרים, עד תקרת השקעה של 250,000 שקל לחדר.

אברהם הוסטל שהוקם בבית בזק לשעבר בדרום תל אביב. צילום נעמה לוי

שבירת שיאים חדשים בתנועת התיירות

"התנופה האדירה בתנועת התיירות הנכנסת לישראל והביקושים הגוברים לחופשה בישראל, מצריכים פתרונות יצירתיים בלוחות זמנים מהירים להגדלת היצע תשתיות הלינה", אומר שר התיירות לוין, "המהלך לעידוד הסבת מבנים בתל אביב למלונאות אותו אני מקדם, מצטרף לשורה של מהלכים נוספים שעשינו במשרד התיירות בשנתיים האחרונות, במטרה להקל על יזמים ולהגדיל את מספר חדרי הלינה בארץ, כך שיובילו להוזלת מחירים".

בשנתיים האחרונות הרחיב משרד התיירות את תקציב השיווק בעולם, מהלך היוצר מגמת עליה מתמשכת בכניסות תיירים לארץ ושבירת שיאים חדשים בתנועת התיירות. היקף התיירות הנכנסת לישראל נמצא במגמה של צמיחה חסרת תקדים ומספר התיירים בשנת 2017 עמד על למעלה מ-3.6 מיליון תיירים, גידול של 25% ביחס לשנת 2016. יצוין, כי בחודשים ינואר ופברואר בשנת 2018 נמשך קצב הגידול המשמעותי בכניסות התיירים לארץ.

כמות התיירים העולה, מהווה מנוע צמיחה כלכלי משמעותי למדינה. ההכנסות מתיירות נכנסת בשנת 2017 הסתכמו בכ-5 מיליארד דולר ותל אביב מהווה יעד עיקרי לתיירות נכנסת לישראל. אחוז התפוסות בבתי המלון בישראל נכון לסוף הרבעון השלישי בשנת 2017 עומד על ממוצע כלל-ארצי של 65.6%, עלייה של 5.3% מהתקופה המקבילה בשנה שעברה. בתל אביב אחוז התפוסות גבוה אף יותר ונכון לסוף הרבעון השלישי בשנת 2017 עומד על ממוצע של 74.0%, עלייה של 4.8% מהתקופה המקבילה בשנה שעברה.

Exit mobile version