Site icon IAS

כמעט מחצית מפדיון המלונות בחציון הראשון היה מתיירים

ירושלים. מרבית לינות התיירים היו בירושלים. צילום דוברות עיריית ירושלים

פדיון המלונות בישראל ב-6 החודשים הראשונים של 2018 הסתכם ב- 5.6 מיליארד שקלים, במחירים שוטפים. הפדיון מתיירים היה 2.6 מיליארד שקלים והוא היווה 46% מסך הפדיון והפדיון מישראלים היה 3 מיליארד שקלים – עבור לינות, אירועים ושאר שירותי המלונות. כך נמסר מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס).

פדיון המלונות מתיירים בדולרים עלה ב-21% בהשוואה למחצית הראשונה של 2017. יש לציין, כי שער החליפין הממוצע ירד במחצית הראשונה של שנת 2018 ב-3.9%, בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד. לפי בנק ישראל, שער החליפין האפקטיבי שומר על יציבות יחסית. מאז החלטת הריבית האחרונה נרשם פיחות של כאחוז, לאחר ייסוף בשבועות שקדמו לה. שער החליפין האפקטיבי הוא מדד שמבטא את המחיר היחסי של השקל מול סל של מטבעות כאשר המשקל של כל מטבע מבטא את חשיבותו בסחר החוץ של המשק.

היות והפדיון של התיירים והישראלים הוא ממוצע – לכן הטבלאות הבאות משקפות את הפדיון באזורי הארץ השונים:

טבלאות פדיון המלונות בחציון הראשון של 2018. מקור: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

מלונות תיירות

במחצית הראשונה של השנה מנו מלונות התיירות 413 בתי מלון, בהשוואה ל-396 מלונות תיירות בתקופה מקבילה אשתקד. היצע המלונות היה 54 אלף חדרים ותפוסת החדרים עמדה על 67%, בהשוואה ל-65% בתקופה המקבילה ב-2017.

יש לציין, כי בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2017 עלו לינות התיירים ב-13% ולינות הישראלים עלו בפחות מאחוז אחד. סך הלינות של תיירים וישראלים עלו ב-7%.

נתונים מנוכי עונתיות ומגמה

נתוני הפדיון מושפעים הן משינויים ברמת המחירים והן משינויים עונתיים. על כן יש לנתחם על סמך הנתונים מנוכי העונתיות והמגמה. לפיכך, מהשוואה רבעונית של הממוצע החודשי של הפדיון מתיירים, בנתונים מנוכי עונתיות, מתברר, כי ברבע השני של 2018 נרשמה עלייה של 16% בהשוואה לרבע המקביל ב-2017. מניתוח נתוני המגמה של הפדיון מתיירים עולה שבמגמה שחושבה על סמך אפריל-יוני 2018 נרשמה עלייה של 0.1% בממוצע לחודש.

מניתוח הנתונים מנוכי העונתיות של הפדיון מישראלים מתברר, כי הממוצע החודשי של הפדיון מישראלים ברבע השני של 2018 עלה בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד ב-5%. מניתוח נתוני המגמה של הפדיון מישראלים עולה שבמגמה שחושבה על סמך אפריל-יוני 2018 נרשמה עלייה של 0.1% בממוצע מדי חודש.

אילת. באילת עלה הפדיון מישראלים ב-7%. צילום יוד צילומים

הפדיון מישראלים (מנוכה עונתיות) – חלקן של אילת ושפת ים המלח בסך הפדיון מישראלים היווה 46%. באילת עלה הפדיון מישראלים ב-7% ובשפת ים המלח ירד ב-3%. הפדיון מישראלים בירושלים עלה ב-14%.

הפדיון מתיירים (מנוכה עונתיות) – 33% מהפדיון מתיירים התקבל ממלונות בתל אביב-יפו ועוד 31% ממלונות בירושלים.

הפדיון מתיירים היווה 69% מסך הפדיון במלונות בתל אביב-יפו ו-67% מסך הפדיון ממלונות בירושלים. בתל אביב-יפו הפדיון מתיירים עלה ב-17% ובמלונות בירושלים נרשמה עלייה של 19% בפדיון מתיירים.

משרות ושכר

בינואר-יוני השנה הגיע מספר המשרות, הכולל עובדים של חברות כוח אדם, במלונות לכ-40 אלף בממוצע לחודש, המהווים עלייה של 3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מספר המשרות של העובדים באמצעות חברות כוח אדם היווה באותה תקופה כ-13% מסך המשרות במלונות התיירות, בהשוואה ל-16% בתקופה המקבילה ב-2017.

השכר הממוצע למשרה הסתכם בתקופה הנחקרת בכ-8,000 שקל לעובדי המלון. השכר הממוצע של העובדים באמצעות חברות כוח אדם במחצית הראשונה של 2018 הסתכם בכ-6,000 שקל.

Exit mobile version