Site icon IAS

אדם טבע ודין: תקודם חלופה למלון בעמק ססגון

עמודי שלמה בפארק תמנע. אחד מעוגני התיירות המרכזיים בנגב הדרומי. צילום Depositphotos

‏"לאחר מאבק של יותר מעשור, החליטה הוועדה המחוזית (דרום) במנהל התכנון לקדם באופן רשמי את החלופה למלון בעמק ססגון, אשר למעשה מצילה את פיסת הטבע הייחודית ושומרת עליה פתוחה לציבור". כך מכריזה עמותת אדם, טבע ודין.

לדברי עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין וממובילי המאבק להצלת עמק ססגון: "הגיע לקיצו אחד מהמאבקים הסביבתיים והחברתיים שניהלנו בניצחון מהדהד. ההחלטה היום באה בעקבות תקדים משפטי שמכריח את המדינה לבצע תסקיר השפעה אובייקטיבי על הסביבה, כזה שאינו מסתמך רק על התסקיר שבמימון היזם. בכך, חייבנו את המדינה לאמץ אמות מידה גבוהות יותר בהליכי התכנון בכדי לשמור על הנופים הייחודיים שיש בישראל. אני ממליץ להמוני בית ישראל לצאת וליהנות מפנינת הטבע הזאת בחופשת חג הפסח הקרובה."

עמק ססגון הינו עמק מדברי בתולי יפהפה השוכן בבקעת תמנע, והנחשב, לדעת מיטב מומחי התכנון והסביבה, כבעל ערכיות סביבתית יוצאת דופן ברמה הלאומית. מעבר לייחודו הנופי והגיאולוגי, עמק ססגון ייחודי גם בשל העובדה שפיסת ארץ קטנה זו היא למעשה החלק היחיד של בקעת תמנע שנותר גם שמור במצבו הבראשיתי וגם פתוח ונגיש לציבור ללא תשלום.

במסגרת המאבק, דרשה העמותה, ביחד עם תושבי הערבה, להעביר את המלון מעמק ססגון לאזור הצמוד למבואת הכניסה לפארק תמנע. חלופה זו צמודה לפיתוח קיים, תסתמך על תשתיות קיימות והיא קיבלה את הציון הגבוה ביותר בתסקיר ההשפעה על הסביבה שנערך בעקבות עתירת אדם טבע ודין והתושבים. לעומת זאת, חלופת עמק ססגון דורגה במקום ה-9 מתוך 10 החלופות שנבחנו. כך נכתב שם: "תהיה זו טעות חמורה להמשיך בהליך האישור של התכנית באתר המקורי, שתפגע בנוף נדיר ברמה הלאומית".

מכרות המלך שלמה בפארק תמנע. עמק ססגון נמצא מצפון למבואת המבקרים. צילום Depzitphotos

"התוכנית אושרה תוך פגיעה חמורה בשלטון החוק" 

עמק ססגון שוכן בצפון מזרח בקעת תמנע, כ-25 ק"מ מצפון לאילת וכ-3 ק"מ ממערב לכביש 90. סביב העמק ניצבות גבעות  של אבן חול נובית  ובלבו עובר שביל ישראל.

מאז 2007 מתנהל מאבק ציבורי נגד הכוונה להקים בעמק ססגון מלון על ידי היזם יואב איגרא, שכבר השקיע מיליוני שקלים בתכנון המלון המדברי. את המאבק יזמו תושבי חבל אילות עם הארגונים לשמירת טבע בישראל. כ-47 אלף אזרחים חתמו על העצומה להגנה על האזור מפני פיתוח – ולהעתקת המיזם לחלופה קרקעית סמוכה.  עתירה שהגישו אדם טבע ודין ופעילי סביבה התקבלה על ידי בית המשפט בבאר שבע והפרויקט הוקפא למעשה. בהחלטתו מדצמבר 2008, קבע השופט ניל הנדל, כי התוכנית אושרה תוך פגיעה חמורה בשלטון החוק, וזאת בשל חריגה של 75% ממכסת הבינוי המותרת על פי תוכנית המתאר לבקעת תמנע. כמו כן, הוועדה לא קיימה את חובתה לערוך דיון בשאלת התאמתו של המיזם לתמ"א 35.

לפני קצת יותר משנה ניתן אישור להקמת מלון בעמק ססגון, שגם זכה לברכת משרד התיירות.

ההחלטה שיצאה היום מן הוועדה אומרת כי : "לאחר שהוצגו בפניה הבהרות בעניינה של התכנית, מחליטה להעבירה להתייעצות עם הוועדות המקומיות לתקופה של 45 יום, בהתאם לסעיף 57 לחוק. התכנית תועבר גם להערות חברי הועדה המחוזית…להוראות התכנית תתווסף "הוראת מעבר", לפיה תכנית זו אינה מבטלת את תכנית מספר 177/03/12 'אתר תיירות ונופש בבקעת תמנע' (אזור ב')", כל עוד לא אושרה תכנית מפורטת לתיירות ואכסון מלונאי בהתאם לתכנית זו".

Exit mobile version