Site icon IAS

הקרב נגד מקדונלד'ס עולה לירושלים

סניף מקדונלדס בחו"ל. החברה בישראל תחליף את בורגר ראנץ' בנתב"ג. צילום Depositphotos

אחרי שיפוץ מבנה קולנוע אוריון במרכז ירושלים ולאחר 20 שנות פעילות המסעדה בשבת, שבה ופתחה רשת ההמבורגרים מקדונלד׳ס ישראל את מסעדת אוריון בעיר. אולם מספר חברי מועצת עיריית ירושלים מהקואליציה החלו לבחון בימים אלה דרכים משפטיות שיובילו לסגירת המקום. חלקם טוענים כי פתיחתו נוגדת את הסטטוס קוו העירוני.

מקדונלד'ס ישראל הגיבה בדף הפייסבוק שלה באמרה: "גורמים חרדים קיצוניים מנסים לפגוע בסטטוס קוו בירושלים באמצעות כפייה דתית על סניף מקדונלד׳ס אוריון במרכז העיר. אחרי שיפוץ מבנה הקולנוע ולאחר 20 שנות פעילות המסעדה בשבת, מקדונלד׳ס פתחה את מסעדת אוריון מחדש בהתאם לסטטוס קוו שהיה מקובל על כל הקואליציות החרדיות בעירייה. מקדונלד׳ס ישראל שמחה להפעיל 6 מסעדות בירושלים, מתוכן 4 כשרות הסגורות בשבת. מקדונלד׳ס מכבדת את שומרי השבת בירושלים וגם את אלו שלא".

כזכור, בתחילת החודש פנה ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, לשרי התחבורה והאוצר ישראל כ”ץ ומשה כחלון, ולמנכ”ל רשות שדות התעופה,(רש"ת)  יעקב גנות בדרישה שלא לאפשר למקדונלד'ס, שלטענתו מחרימה את יו”ש ואין היא מפעיל בה סניפים –  להתמודד במכרז שפורסם על ידי (רש”ת) בנמל התעופה בן גוריון, זאת בנימוק של “חלק מחוק החרם”.

סרטון התגובה של מקדונלד'ס ישראל. צילום מתוך דף הפייסבוק של החברה

לדבריו: “לא מכבר חוקקה מדינת ישראל את ‘חוק החרם’ שמטרתו להפעיל סנקציות אשר יסייעו להתמודד עם גורמים מבית ומחוץ המבקשים לפגוע ולהחרים חלקים ממדינת ישראל ואזרחיה”. עוד הוא מוסיף כי “לצערי, למרות החוק הברור והחד-משמעי, ניכר כי במקרים רבים מדי אין לחוק שיניים. בימים האחרונים נודע לי על כוונתה של חברת מקדונלדס להתמודד למכרז רשות שדות התעופה לפתיחת מסעדות בשטחי נתב”ג, אשר במקרים ואזורים מסוימים אף יהפכו אותה לספק יחיד בתחום המזון מהיר הבשרי. אין צורך להכביר במילים על כך שנתב”ג הינו סמל במדינת ישראל והקהל הינו קהל שבוי”.

הוא הוסיף חברת מקדונלד'ס ישראל בראשותו של עמרי פדן מחרימה באופן גס וברור את אזרחי ושטחי מדינת ישראל מעבר לקו הירוק. “החרם הבוטה לא נעשה כבדרך אגב, אלא בצורה רשמית וגלויה, כפי שדאג להדגיש עמרי פדן בשנת 2013, כאשר סירב בתוקף לפתוח סניף של הרשת באריאל, דבר אשר כזכור לכם עורר סערה ציבורית גדולה וצודקת”.

מרש"ת נמסר בתגובה כי היא פועלת על פי חוק חובת המכרזים וזכיינית מקדונלד'ס בישראל טענה כי מעולם לא היה לה זיכיון לפתוח סניפים בגדה המערבית.

"שטח M"

ביום שלישי שעבר הוצבו בכניסה לסניפי מקדונלד'ס ברחבי תל אביב שלטי ענק המתריעים בפני העוברים והשבים על כניסה למה שכינו "שטח M" – שטח בשליטת חברה המחרימה חלקים ממדינת ישראל, ש"הכניסה אליו מהווה תמיכה בחרם זה", בלשון השלטים.

מי שהזדהו כעומדים מאחורי הקמפיין היו פורום נכי צה"ל למען ביטחון ישראל, הזעם של הפורום עלה בעקבות המכתב שהוציא דגן לשרי האוצר והתחבורה יום קודם.

שילוט בסניפי מקדונלד'ס ברחבי תל אביב.צילום יח"צ

הפורום הודיע בהודעה רשמית אשר פורסמה בעמוד הפייסבוק שלו כי: "חברים יקרים, פורום נכי צה"ל מורכב ממאות לוחמים אשר נפצעו במסגרת פעילות המבצעית בזמן שהם מגינים על כל חלקי מדינת ישראל. מדינת ישראל היא הבית שלנו, היא יקרה לנו, ובדיוק בגלל זה אנחנו לא יכולים להמשיך ולשתוק כאשר יש מי שמנסים לפגוע בנו. ההחלטה של מקדונלד'ס לא לפתוח סניפים מעבר לקו הירוק היא בזויה. אבל אם עמרי פדן, שעומד בראש החברה והיה ממקימי שלום עכשיו רוצה לעשות כך – זו זכותו. אבל במדינת ישראל יש חוק – חוק החרם. אז החגיגה הזאת מסתיימת היום".

יו"ר הפורום נכי צה"ל למען ביטחון ישראל, לירן ברוך, אשר איבד את עינו במסגרת שירותו הצבאי, הסביר שחברת מקדונלדס ישראל נמנעת לחלוטין מלהעניק את שירותיה לתושבי יו"ש והסביבה וכעת עשויה לזכות במכרז להפעלת סניף בנתב"ג. "לא ניתן שיהפכו את תושבי יו"ש המוחרמים על ידי החברה, לקהל שבוי בידיה. חשוב לנו שהציבור ידע זאת, ומן הראוי שהמדינה תגנה התנהלות זו ולא תאפשר התמודדות של החברה במכרז".

Exit mobile version